Debat

Til vore forhandlere

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det svirrer med tal. Gad vide hvad de nu har tænkt sig?

Det, jeg hører, er tallene 400 timer plus 100 timer, 400 som egentid, det vil sige tid til forberedelse og efterbehandling, lige meget hvor mange timer man underviser. 100 som kompetenceudviklende tid, herunder pædagogiske dage. Tid til samarbejde såsom pædagogisk råd og fælles forberedelse skal afsættes ude på den enkelte skole. Gad vide hvor meget tid vi får til det? Udvidet undervisningsbegreb, ja det er okay, men hvad ligger bag ved alt dette? Er det blevet mere gennemskueligt for den enkelte lærer?

Når jeg putter tallene fra min egen arbejdsfordelingsplan ind i den skitserede model, betyder det, at jeg for eksempel skal undervise to til tre lektioner mere om ugen uden ekstra forberedelse.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det betyder faktisk en klar forringelse af min forberedelsestid. Det hænger ikke ligefrem sammen med kongressens vedtagelse, der siger, at det er afgørende for et aftaleresultat, at den samlede tid til forberedelse og efterbehandling ikke reduceres.

Forhandlerne får svært ved at argumentere for, at min tid til forberedelse ikke er reduceret.

Det hjælper lige lidt at argumentere for, at forberedelsen også hentes i de andre kasser (samarbejdstid), når man reelt ikke kan se det.

Det bedste, I som forhandlere nu kan gøre, er at gå ud og kæmpe for, at forberedelse og undervisning følges ad. Også selv om undervisningsbegrebet udvides.

Peter Jensen

lærer

Felsted Centralskole