Udvikling af færdigheder hos børn

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det kan godt virke overvældende at se en bog, der samlet behandler børns udvikling af grundlæggende færdigheder som motorik, sprog, skrivning, læs­ning, matematik og æstetik. For hvor er der bare meget, som et barn skal lære igennem sine første 10-15 leveår! Tænk lige på den lærer og den lærer­stude­rende eller pædagogstuderende, der skal lære at forholde sig til så mange fag­lige område i én og samme bog. Selv var jeg rigtig glad for, at jeg havde stif­tet bekendtskab med langt det meste forinden, så jeg havde de faglige læse­forudsætninger klar, når der skulle læses og læres på samme tid.

Men læsning er jo også en færdighed, og det er bestemt det kognitive slid værd at læse denne bog, der foruden alt det grundlæggende også rummer bi­drag om begavede børn og nyere teorier inden for udvikling og læring, samt hvilke konsekvenser disse teorier har for praksis. Der er helt sikkert noget af denne viden, som, hvis det bliver forstået ordentligt, vil kunne gøre stor gavn ude i vore daginstitutioner og skoler. Færdigheder er desuden en meget konkret måde at se på børns udvikling på, da bogen synliggør, hvad læreren kan forvente af grundlæggende færdigheder hos skolebørn, og giver anvisninger på, hvordan læreren kan stimulere til vid­ere udvikling og forebyggelse af indlæringsvanskeligheder. Det er i det hele tag­et rart med en grundbog, som er skrevet af en lang række kloge menne­sker, der på hver deres felt øser ud af deres store viden til gavn for "os" ude i virkeligheden.