Natur/teknik blev favoritfag

Vedholdende indsats har gjort natur/teknik til et populært fag på lille vestjysk skole, så nu er den udnævnt til Månedens Skole

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Landsbyen Arnborg 15 kilometer syd for Herning ligger midt i et naturområde med store plantager mod vest, nord og øst og med Skjern Å mod syd. Dermed skulle der være grobund for en blomstrende inter­esse for et fag som natur/teknik.

Men sådan var det ikke for fire år siden. Dengang var skolens lærere alt andet end glade for at undervise i faget. Mange opfattede natur/teknik som et diffust og meget forberedelseskrævende fag og valgte det derfor fra.

Hvad gør man for at bringe et fag ind i varmen? På Arnborg Skole udpegede man natur/teknik som indsatsområde og tog fat på en flerårig proces, der har ført til en helt ny situation. I dag er natur/teknik et meget populært fag blandt både lærere og elever.

Marianne Laugesen er en af de lærere, der tidligere helst sagde fra i forhold til natur/teknik:

»Sådan er det ikke i dag. De sidste to år har jeg været meget glad for faget. Nu er undervisningen nem at gå til, og man har altid de rigtige materialer ved hånden«, siger hun.

Kæmpearbejde

Først blev der nedsat et udvalg, der skulle kulegrave, hvad undervisningen i natur/teknik kunne gå ud på. Samtidig blev en af skolens lærere sat til at indrette natur/teknik-lokalet med emnekasser og teknisk udstyr.

»Det var et kæmpearbejde, men der blev afsat den tid, der skulle til. Resultatet er, at der i dag uanset emne foreligger materiale, der er lige til at gå til. Dermed bliver lærernes forberedelsestid kraftig begrænset, og de får nemmere var at overskue mulighederne«, siger skoleleder Kurt Skræddergaard.

Et af målene blev i højere grad at bruge den omkringliggende natur i faget. Vejret og logistikken satte nogle grænser for, i hvor stort omfang man kunne bevæge sig ud. Derfor satsede man på at få en station ude i naturen, som man kunne bruge permanent. Søgte en lang række fonde og organisationer. Det gav pote, og med hjælp fra en lokal skovmand fik man skåret træet op, og med hjælp fra forældrene fik man bygget en gedigen pavillon, der kan bruges hele året.

Flere projekter

Gennem et samarbejde med borgerforeningen har man siden fået bygget en fiskeplatform, der er både elev- og handicapvenlig, og man har desuden fået bygget et hjemstavnshus, der giver mulighed for naturhistorisk undervisning.

»Det samlede resultat er mere spændende og engageret undervisning i natur/teknik. De sidste tre år har vi ikke haft problemer med at besætte natur/teknik i fagfordelingen, og når der kommer vikar på, er det i dag meget nemt at gå til faget. Det giver en mere homogen undervisning«, siger skolelederen. Han oplyser, at skolen i kraft af indsatsen har kunnet rekruttere to nye lærere med linjefag i natur/teknik.

Det er svært at måle, præcis hvad indsatsen har betydet for eleverne, men skolelederen er ikke i tvivl om, at de er glade for natur/teknik, og med deres opbakning har forældrene for længst tilkendegivet, at de også er glade for initiativerne.

Arnborg Skole har ti lærere og 95 elever fra 0. til 6. klasse.

Derfor månedens skole

Arnborg Skole er af Undervisningsministeriet og Danmarks Lærerforening udpeget til Månedens Skole i april. Begrundelsen er:

»Med jeres fokus på natur/teknik i en treårig periode har I valgt et indsatsområde, der er et stort behov for at styrke«.

...

»Det er positivt, at I prioriterer natur/teknik allerede i børnehaveklassen - og har fokus på faget ved rekruttering af nye lærere«.

...

»Vi håber, at Arnborg Skoles gode erfaringer med at arbejde målrettet med undervisningen i natur/teknik kan inspirere andre skoler i arbejdet med at styrke elevernes færdigheder i faget«.