De positive historier skal ud i medierne

Undervisningsministeren og DLF står sammen om at fremhæve god undervisning og lærernes engagement

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Trods massevis af negativ omtale skaber lærere faktisk gode resultater med deres undervisning over hele landet. Ved at bringe det frem i lyset kan skolerne lære af hinanden. Samtidig fører det til en konstruktiv debat. Sådan lyder tanken bag Månedens Skole.

»Vi skal have vendt debatten og fokusere på skoler med kvalitet, på de tusindvis af dygtige lærere og på god praksis. Den første Månedens Skole kan dokumentere gode resultater i læsning. Det skaber viden om, hvad der virker«, siger undervisningsminister Bertel Haarder.

Han står bag ideen om Månedens Skole sammen med DLF og er sikker på, at erfaringerne fra de udnævnte skoler vil smitte.

»Det vil være dejligt, hvis Hjortespring Skole bliver kimet ned af skoler og journalister, så vi kan få budskabet om god læseundervisning ud. Det giver en mere positiv måde at drøfte skole på end Pisa-gennemsnit«.

Bertel Haarder er sikker på, medierne vil bevare interessen for Månedens Skole.

»Journalisterne glæder sig til at sætte positive vinkler på skoledebatten. Da udvalget for ro og orden viste eksempler på skoler, som havde løst de disciplinære problemer, var aviserne flinke til at skrive om det«.

Anders Bondo Christensen, formand for DLF, ser Månedens Skole som katalysator for en generel opmærksomhed om alt det gode, der sker i folkeskolen.

»Det bliver forhåbentlig ikke kun Månedens Skole, der får omtale. De er blot eksempler på mangfoldigheden i måden at undervise på«, siger han.

Beroligende godbid

Det ærgrer Anders Bondo, at der i sidste uge var kritiske læserbreve om Månedens Skole i Folkeskolen.

»Nogle tror, vi kårer den bedste skole, men det er ikke en konkurrence. Det er en måde at fremhæve konkret undervisning på, og det behøver ikke være exceptionelt for at komme i betragtning. Hvis vi ikke selv er parate til at fortælle de gode historier, kan vi ikke forvente, andre skal gøre det«.

En læserbrevsskribent skælder ud over, at Bertel Haarder nu giver lærerne en beroligende godbid efter at have vist dem mistillid i årevis. Ministeren kalder det en helt uforståelig bemærkning.

»Jeg har ikke kritiseret lærerne. Jeg har peget på notoriske problemer i skolen. Til gengæld har lærerne skældt mig hæder og ære fra spalte op og spalte ned i Folkeskolen. Det er fra lærersiden, vi finder det negative. Men nu skal vi se fremad, og jeg har lovet mig selv, at jeg ikke vil lade mig distrahere af den slags bemærkninger. Derfor er jeg holdt op med at svare på dem. Den tjeneste vil jeg ikke gøre de sure«, siger Bertel Haarder.

Anders Bondo forstår lærernes frustrationer over blandt andet testkaos og elevplaner.

»Men det betyder ikke, at vi skal tegne et negativt billede af folkeskolen. Uenigheden mellem Bertel Haarder og DLF om skolepolitikken er intakt. Alligevel yder lærerne en stor indsats, og det skal vi fortælle, så vi kan skabe respekt om deres arbejde«, siger Anders Bondo og opfordrer derfor skolerne til at sende beskrivelser ind af deres undervisning.

Læs mere om Månedens Skole og find indstillingsskemaet på www.seku.dk. Der kan indsendes indstillinger løbende.