Nøglekompetencer i humanistiske fag

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Handlekompetence, scenariekompetence, økologisk kompetence, kommunikativ kompetence, netværkskompetence, narrativ kompetence, kritisk kompetence, etisk kompetence og æstetisk/eksistentiel kompetence. Sådan lyder overskrifterne for de forslag til undervisningsrelevante nøglekompetencer på det humanistiske fagområde, som adjunkt, ph.d. Jeppe Bundsgaard præsenterer i tidsskriftet »Cursiv«. Det sker med udgangspunkt i en række overvejelser om tilgange til kompetencebegrebet og menneskets identiteter og de kompetencer, vi har brug for i disse forskellige identiteter:

»Tilgangen bygger på det udgangspunkt, at skolen skal tilstræbe at forberede eleverne på at kunne klare sig bedst muligt som borgere, arbejdere, æstetikere, forbrugere og personer i nutidens og morgendagens samfund. Eleverne skal altså kunne noget og vide noget, de skal kunne agere hensigtsmæssigt i situationer«, skriver Jeppe Bundsgaard. »Jeg op- og udfordrer alle interesserede til at tage diskussionen op om, hvorvidt det er sådan, vi skal benævne nøglekomptencerne, om der er uhensigtsmæssige overlap, om nogle mangler, og om andre ikke er væsentlige«.

Artiklen »Nøglekompetencer med bud til de humanistiske fagområder« kan læses i det elektroniske tidsskrift »Cursiv« fra Institut for Curriculumforskning på Danmarks Pædagogiske Universitet - se www.dpu.dk/cursiv