Unge på spil

- om problemspil og ludomani blandt unge

Fra den populære spillefilm "Lotto" ved vi, at spil kan få de værste og mest griske sider frem i men­nesket. Og nu hvor udbuddet og tilgængeligheden af pengespil er steget kraftigt, er omsætningen steget i takt hermed. Det samme er antallet af personer, der er afhængige af at spille. Alt for ofte ser vi nu, at det er de helt unge med fritidsjob, der forsøger at få fat i nogle hurtige penge, så de kan komme i gang med det virkelige liv. Men desværre findes der ikke nogen nemme genveje til penge, og mange unge havner i stor spilleafhængighed og gæld.

Dette sættes der fokus på i nærværende interviewbog, hvor de unge, der står midt i problemerne, og de andre, der har lagt ludomanien bag sig, kommer frit til orde. Der er nogle gode beskrivelser af, hvor­dan spillerne kæmper en desperat kamp for at vinde deres tabte penge tilbage, og af hvor ulige denne kamp er. Vi ser i interviewene eksempler på, hvordan spillernes selvtillid og kontakt til ven­ner og familie smuldrer, i takt med at gælden vokser. Kriminalitet, afbrudte uddannelser og de­pres­sion kan være en del af omkostningerne. Spilleafhængigheden rammer ikke kun den enkelte, men også for­ældrene og kæresten til en spiller, og i bogen fortæller også de om deres oplevelser.

Bogen lægger op til en debat om, hvordan vi som samfund bør forholde os til pengespil i alminde­lighed og især til de opvoksende generationers pengespil. Har man lyst til at arbejde med emnet i de ældste klasser, er der udarbejdet en cd-rom med opgaveforslag og ideer til temaarbejde, der gør bogen velegnet til undervisning og projektarbejde.