Lærere: Forældre har mindre respekt

Et kritisk spørgsmål virker let som en kniv i ryggen, men det er ikke sikkert, at forældre har mistet respekt for lærerne, mener forskere

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forældrene har mindre respekt for lærerens arbejde i dag end for 15 år siden. Det siger to ud af tre lærere i en undersøgelse, Folkeskolen har fået foretaget sammen med Ugebrevet A4. Oplevelsen kan hænge sammen med, at lige så mange lærere mener, at forældrene i højere grad prøver at øve indflydelse på undervisningen.

»Den traditionelle respekt, angst og ærbødighed for læreren er forsvundet, og jeg tvivler på, at lærerne ønsker den tid tilbage. Men mange misforstår forældrenes hensigt, når de spørger til undervisningen. Forældrene kræver svar og forventer, at når de har sagt noget til en lærer, så bliver det ændret. Det er udtryk for, at de tager deres øgede ansvar for børnenes læring på sig, men lærerne føler sig kritiseret og sidder tilbage med følelsen af, at forældrene har fået mindre respekt for deres arbejde«, siger cand.comm. Kalinka Stapput, der har skrevet speciale om forældres holdning til læring i hjemmet.

Forskningslektor Birte Ravn fra Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU) er enig.

»Et spørgsmål virker let som en kniv i ærmet. Det er ikke sikkert, forældrene har mindre respekt, men lærerne er sårbare«, siger hun.

Det hænger sammen med tidsånden, mener Niels Kryger, lektor på DPU.

»Vi har fra Bertel Haarders egen mund, at lærerne er for slappe. Der er med andre ord ingen grund til at have respekt for dem. Det samme gælder, når Anders Fogh Rasmussen taler om rundbordspædagogik. Lærerne skal ikke have støtte til hvad som helst, men hvis vi ikke får vendt den offentlige tone, søger de væk fra skolen«, siger han.

»Spørgsmålet er, hvor meget respekt lærerne kan have for sig selv, når de ikke føler, at deres arbejde bliver respekteret«, tilføjer Birte Ravn.

Hun peger på, at lærere og forældre har forskellige opfattelser af, hvad deres samarbejde skal gå ud på.

»For 15-20 år siden viste mine studier, at når lærere og skoleledere sagde, at de havde et godt samarbejde med forældrene, så skyldtes det, at forældrene gjorde, hvad lærerne forventede. Samtidig var de positive over for skolen. I dag mangler man at definere, hvem der skal have noget ud af skole-hjem-samarbejdet«, siger Birte Ravn.

»Det er klart - forældrene er selv elever fra en tid, hvor handlekompetence kom ind som værdimål«