Anmeldelse

Idebog for undervisere

Om undervisning, læring og kommunikation

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lille, fiks og overskuelig brugsbog, hvor den nye underviser introduceres til de såkaldte nye undervisningsmetoder. Ideen er, at den kan bruges og læses af både læg og lærd. Bogen kan betegnes som en form for idekatalog til, hvordan man i praksis kan organisere og gennemføre moderne undervisningsforløb.

Bogen giver et indblik i mangt og meget, blandt andet NLP (neurolingvistisk programmering), Howard Gardner og de mange intelligensers pædagogik, suggestopædi, hjernens funktioner, repetition, mind-map og fotolæsning.

Den fælles pædagogiske ramme om teorierne er at tage udgangspunkt i hvert enkelt menneske og se det positive i alle - især dem, der ikke har haft det så let med den traditionelle boglige og lærerstyrede undervisningsform.

Interessant er det med denne bog, at der også er et afsnit om, hvordan læreren skal passe på sig selv, så man ikke brænder ud. Man kommer let til at stille for store krav til sig selv som underviser, hvilket er den negative side af de nye undervisningsformer, hvor læreren skal være blæksprutte og omsorgsmedarbejder.

Bogen giver mange ideer, der måske står og "stritter" i alle retninger, men som ny underviser er det vel bare godt, at der er nok at vælge imellem. Selv fandt jeg det interessant at læse om forskellige spil til brug i undervisningen. Det er jo kun fantasien, der sætter grænserne for en god undervisning og rart samvær med børn, unge og voksne.