Anmeldelse

Umulige opgaver

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er i disse år stor opmærksomhed om Howard Gardners over 30-årige teori om de mange intelligenser, der i hvert fald på det teoretiske plan har bidraget til at brede den statiske og snævre IQ-forestilling ud til et mere omfattende begreb, som mange undervisere og ikke mindst forældre har grebet med kyshånd. Skoen har imidlertid trykket der, hvor den mere konkrete og praktiske udnyttelse og træning af syv eller endda flere intelligenser skulle finde sted.

Nærværende materiale hører til i en serie med den meget sigende titel "Kolorit til hjernen" og kan som sådan anvendes til netop at varetage den forsømte udvikling af et par af de omtalte intelligenser. På 45 kopiark præsenteres et endnu større antal "umulige" opgaver, som godt nok kan tegnes på trekantpapir, men hvor logikken bryder sammen, når man tænker sig figurerne realiseret: Det er umuligt!

De mange hjernevridere er tiltænkt indskolingen og mellemtrinet. Langt de fleste elever i 6. klasse fanger hurtigt teknikken, når de arbejder med tilsvarende opgaver i de gængse lærebogssystemer. Derfor kan man i det mindste ikke på dette klassetrin fastholde elevernes interesse i et så stort antal opgaver. Som lettilgængeligt supplement er samlingen til gengæld udmærket og vil kunne tjene til fornyelse, ligesom muligheden for differentiering er nærliggende. Og tænk bare, hvis kommende materialer i "Kolorit"-serien kan bidrage til at "farvelægge" endnu flere dele af elevernes hjerne!