Anmeldelse

Musik og Pædagogik

2. udgave

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Denne bog er vel først og fremmest tænkt som en lærebog for studerende på landets pædagog- og lærerseminarier. Som sådan er den fremragende. Men også for færdiguddannede pædagoger og musiklærere er der meget at hente. Mange af kapitlerne burde nærmest være pligtlæsning for musikundervisere i folkeskolen.

I bogens første del (musikken og det kreative menneske) præsenteres vi for den historiske udvikling inden for fagområdet. Begreberne musikalitet og det musiske præciseres og defineres, ligesom forskellige syn på musikundervisning fremlægges.

Der er spændende kapitler fra Kirsten og Kjeld Fredens; Pionerarbejdet tilbage fra "Musikalsk Odyssé" repeteres og videreføres med nye, meget interessante, pædagogiske perspektiveringer ud fra den aktuelle forskning.

Svend-Erik Holgersen skriver med udgangspunkt i sin ph.d.-afhandling om deltagelse og mening og sammenhængen mellem musik, sprog og krop. Et meget interessant og brugbart perspektiv for os som lærere: Hvornår/hvorfor/hvordan opfatter barnet aktiviteten som meningsfyldt?

Musik som middel eller/og som mål er et gennemgående tema i mange af kapitlerne. Kapitler med megen substans - en fornem videreførelse af Elsebeth Kirks præcise åbningskapitler.

I bogens anden del bredes perspektivet ud, og læseren præsenteres for didaktiske og pædagogiske overvejelser konkretiseret via praksis.

Her er kapitler, der omhandler den pædagogiske praksis i forskellige institutionstyper som fritidshjemmet/skolefritidsordningen, kapitler, der beskriver arbejdet med personlighedsafvigere og udviklingshæmmede, og kapitler, som fortæller om musikaktiviteter med ældregruppen.

Endelig bør spændende kapitler som musikken i læreplanerne, elektronisk musik og pædagogik og krop og stomp i skolen nævnes.