Anmeldelse Matematik
0   209

Ta'Fat 1

Træning i logisk tænkning

Fakta



<p>Forfatter: Leif Henriksen og Hans Lynge Ottosen</p><br /><p>ISBN: 87-23-01585-3</p><br /><p>937,50 kroner</p><br /><p>94 sider plus 61 kopiark</p><br /><p>Serie: Ta'Fat</p><br /><p>Forlag: Alinea</p>

Den logiske tænkning hos børn er meget forskellig naturligvis afhængig af alder, men også af hvordan hjernen fungerer. Nogle er bedst til at forstå tal og talsammenhænge, og andre er bedre til bogstaver og bogstavssammenhænge. Derfor kaster visse sig også gerne frådende over en god krydsogtværs, mens andre foretrækker en sudoku. I skolen er det i de små klasser ofte færdighederne, der trænes mest. I takt med alderen sættes der mere og mere fokus på at kunne opstille og forfølge hypoteser, der træner børnenes forståelse af mere abstrakte sammenhænge. Dette materiale er på mange måder temmelig svært at kategorisere, da det hverken er natur/teknik eller matematik og så alligevel dem begge på samme tid. Her er det processerne snarere end resultaterne, der er i højsædet. Læreren skal således fokusere meget mere på elevernes tænkning i og omkring aktiviteterne end på aktiviteterne i sig selv. I denne proces er vedkommende mere coach end underviser.

Artiklen fortsætter under banneret

Overordnet er materialet inddelt i en række tænkningskategorier såsom variabler, klassifikation, proportionalitet og sandsynlighed. Til hver kategori hører forskellige aktiviteter, som eleverne kan kaste sig over, nogle naturligvis sværere end andre. De enkelte arbejdsark er temmelig omfattende, og der er således mange ting, eleverne skal forholde sig til, hvis de enkelte aktiviteter skal blive succesfulde. Det kan derfor let blive noget af en udfordring for en lærer at fastholde eleverne i processen, hvis det skal lykkes.

Materialet er oversat og bearbejdet fra engelsk og henvender sig oprindelig til faget science, som findes på skemaet i de engelske skoler. I lærervejledningen fortælles godt og grundigt om baggrunden for materialet, ligesom der også er gode vejledninger til de enkelte aktiviteter. Til materialet hører også transparenter til den fælles del. Jeg savner dog at kunne finde det hele på en cd-rom - det havde klædt materialet godt.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.029 andre er allerede tilmeldt

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.470 andre er allerede tilmeldt