Anmeldelse

Den professionelle lærer

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ikke ofte, at en ph.d.-afhandling bliver udsolgt fra forlaget. Men det blev Kirsten Krogh-Jespersens fra Roskilde Universitetscenter om lærerprofessionalitet i løbet af kort tid. Nu er den heldigvis genudgivet på Klim.

Der er smidt et enkelt kapitel om samfundsanalyse og et resume ud, men det kan læses på www.kirstenkrogh-jespersen.dk

En af Kirsten Krogh-Jespersens forcer er, at hun kan skrive enkelt om komplicerede forhold. Det gælder også med denne afhandling. En anden force er, at hun gennem sine mange år som seminarielærer har insisteret på at bevare den tætte forbindelse til skolens hverdagsrealiteter, og med denne bog binder Kirsten Krogh-Jespersen teorien flot sammen med lærernes realiteter i dagens folkeskole.

Ph.d.-afhandlingens empiriske afsæt er en række fokusgruppesamtaler og dybdeinterview med 36 lærere, som ledere og kolleger har udpeget som dygtige. Deres udsagn spejler hun derefter i en fyldig og nuanceret gennemgang af forskellige teoretiske diskussioner af, hvad en profession er. Men det er ikke hendes hovedærinde at fælde dom over, om lærerarbejde er en egentlig profession, eller om det er en semi-profession. Det afgørende er professionsrettetheden - retningen for lærerarbejdet. Det er et kriterium for lærerens professionalitet, skriver hun, at han kan handle selvstændigt på grundlag af en kundskabsbase, som kan sikre kvalificerede analyser og refleksioner. Læreren skal foretage intuitive, men videnbaserede skøn. Læreren skal altså uddannes til at begribe og handle i læringens, undervisningens og opdragelsens paradokser.

I et stort kapitel analyseres School Effectiveness-forskningen og dens praktisk-politiske nedslag - først og fremmest i England - og der peges derefter på de konkrete og generelle farer, der lurer, når man satser på ensliggørelse af undervisning og på "best practice".

Ud fra lærerudsagn, professionsanalyse og diskussion af mulige veje og vildveje i skole og læreruddannelse slutter bogen med en række anbefalinger - både om, hvad der bør ske med læreruddannelsen, og hvad lærere som profession bør stille af krav til arbejdsvilkår og hinanden. Bogen indeholder masser af vitaminer til diskussionen om lærernes kernefaglighed, at kunne agere i skolens paradokse modsætninger og kompleksitet. Her er bud til både didaktik- og pædagogikdiskussionerne. Og til de ansvarlige for undervisningsplanlægning og lovgivning.

Og så kan man i øvrigt begynde læsningen med at se tv-interviewet på "Skolebænken" eller læse interviewet med forfatteren i Folkeskolen nummer 1-2/2006.