Anmeldelse

MUSX

Musikeksperimentariet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen knytter sig til - og skal vurderes i sammenhæng med - DR/Piccolos hjemmeside www.dr.dk/musx, der har til formål at forøge børns interesse for musik og P2's musikflader: Klassisk og jazz.

Første del af bogen gennemgår netop hjemmesiden. Via en rundvisning i et landskab, hvor vi passerer lysthuset (hvor uddrag af de musikeksempler, der findes på bogens vedlagte cd, spilles), det ødelagte plankeværk (hvor musikstumper skal sættes sammen) og andre lokaliteter (der blandt andet indeholder diverse real-lyde), ankommer vi til ønskebrønden. Fra alle lokaliteterne har vi kunnet samle lyde sammen på vores møntofon. Disse er grundlaget for de kompositioner, der nu kan frembringes i ønskebrønden.

En meget interessant og enkel måde at bringe børn (og andre mennesker!) i komponistens rolle.

Anden del af bogen omhandler billeder og digte og illustrerer, hvordan den ene kunstart kan virke inspirerende på den anden. Igen i et interaktivt samspil mellem bog og hjemmeside med gode muligheder for at eksperimentere og med god, informativ viden om forskellene mellem kunstarterne.

Sidst i bogen finder man en (fornuftig, pædagogisk) opsummering af de anvendte kompositionsværktøjer.

Bag på bogen er skrevet: "Hensigten er at lade børn tilegne sig nogle metoder og redskaber som hjælp til at strukturere deres musikalske kreativitet. Altså at lade kundskab og brugen af kundskab gå hånd i hånd".

Den nyudnævnte professor i musikformidling fremlægger med denne bog endnu et fornemt eksempel herpå.

Lærere i børneskolen får med denne udgivelse mulighed for at anvende et meget spændende og kvalificeret undervisningsmateriale på et felt, hvor mange føler sig på gyngende grund.