Forandret til ukendelighed

Der er lagt op til et værdiskifte, som vi ikke har set i over hundrede år, mener lektor Jørgen Husted

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis der ikke bliver gjort noget nu, vil skolen ikke være til at kende igen om to år. Det sagde filosofilektoren fra Aarhus Universitet, Jørgen Hu-sted, på en konference, som DLF afholdt i sidste uge i Odense for næsten 300 kredsformænd og kredsstyrelsesmedlemmer.

»Der er lagt op til et værdiskifte, som vi ikke har set i over hundrede år«, uddybede Jørgen Husted, der for nogle år siden bistod DLF i udarbejdelsen af lærernes professionsidealer.

»Regeringen vil harmonisere den danske skole med den finske, som er en rendyrket læreanstalt«.

»Det er ikke meningen, at den enkelte elev skal blive et selvstændigt tænkende og oplyst menneske, men et dygtigt og velinformeret menneske«.

Efter Husteds vurdering bliver »Pisa-bomben brugt som anledning til at lave skolen grundlæggende om. Man kunne også sige, jamen, så lad os gå ind og ordne de problemer, der er hvis der er nogen. Men regeringen hævder jo næsten, at den måde, vi holder skole på nu, er skyld i, at der er de problemer. Derfor skal den laves helt om, siger den«.

Men hverken børnene eller demokratiet er tjent med en omdannelse af folkeskolen til læreanstalt, mener Husted. Han opfordrer derfor lærerne til at »tale meget højt om, hvad det er for værdier, der er bærende i det skolesyn, vi har nu, og som man vil afskaffe. Så der ikke bare kommer et værdiskifte uden debat«.

jvo@dlf.org