Anmeldelse

Lydsporet

9 a/b og 10 a/b

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dette materiale kan anvendes af elever i 1. og 2. klasse og i specialundervisningen.

Tidligere er udgivet seks hæfter, en lærerens bog og evalueringsark. Nu er de sidste fjorten hæfter udkommet. I hæfterne arbejdes systematisk med fonologisk opmærksomhed og fonembevidsthed:

evne til at opfatte rim, evne til at identificere ord ud fra ordenes første lyd, evne til at udskille enkeltlyde i ord, evne til at trække lyde sammen til ord.

Jørgen Frosts forskning har vist, at elever med en høj fonembevidsthed har lettere ved at lære at læse og skrive end elever med en lav fonembevidsthed.

Før arbejdet starter, findes elevens udviklingstrin ved hjælp af evalueringsarkene. Disse kan rekvireres gratis fra forlaget.

Hvert hæfte har et tema, der gennemgås i en a- og en b-version. A-hæftet er det lette, mens b-hæftet er væsentligt sværere. Der er hermed mulighed for undervisningsdifferentiering.

I hæfterne 1 a/b til 3 a/b arbejdes der med rimord, konsonanter i forlyd og syntese. I hæfterne 4 a/b arbejdes der med udlyd, i 5 a/b drejer det sig om indlyd, i 6 a/b tælles lyde, i 7 a/b skifter fokus til lydenes placering i ordet, i 8 a/b og 9 a/b skal man enten fjerne eller udskifte lyde i ord, og i hæfterne 10 a/b arbejdes med sære lyde, opmærksomhed på lydfølger, hvor der ikke er én til én-forhold mellem lyd og bogstav, det drejer sig for eksempel om forvekslinger: p/t, t/d og k/g, stumt blødt og hårdt d samt bogstaverne e, a, y, u og os forskellige lyde.

Hæfterne er engangshæfter, og de klare, enkle illustrationer er i farver.

Lærervejledningen indeholder, som tidligere omtalt, dels teori, dels en lang række mundtlige opgaver, der introducerer arbejdet med de enkelte hæfter, samt en vejledning til arbejdet med hæfterne, ordlister, lydskemaer plus et par kopiark med rebusser.

Materialet er meget grundigt og systematisk. Det anbefales til anvendelse i indskolingen og i specialundervisningen.