Anmeldelse Specialundervisning
0   132

Lydsporet

9 a/b og 10 a/b

Fakta



<p>Forfatter: Karen Bohr, Yvonne Lund, Elsebeth Otzen og Randi Solvang</p><br /><p>65 kroner for et sæt med fem ens hæfter a 15 sider</p><br /><p>Forlag: Special-pædagogisk Forlag</p>

Artiklen fortsætter under banneret

Dette materiale kan anvendes af elever i 1. og 2. klasse og i specialundervisningen.

Tidligere er udgivet seks hæfter, en lærerens bog og evalueringsark. Nu er de sidste fjorten hæfter udkommet. I hæfterne arbejdes systematisk med fonologisk opmærksomhed og fonembevidsthed:

evne til at opfatte rim, evne til at identificere ord ud fra ordenes første lyd, evne til at udskille enkeltlyde i ord, evne til at trække lyde sammen til ord.

Jørgen Frosts forskning har vist, at elever med en høj fonembevidsthed har lettere ved at lære at læse og skrive end elever med en lav fonembevidsthed.

Før arbejdet starter, findes elevens udviklingstrin ved hjælp af evalueringsarkene. Disse kan rekvireres gratis fra forlaget.

Hvert hæfte har et tema, der gennemgås i en a- og en b-version. A-hæftet er det lette, mens b-hæftet er væsentligt sværere. Der er hermed mulighed for undervisningsdifferentiering.

I hæfterne 1 a/b til 3 a/b arbejdes der med rimord, konsonanter i forlyd og syntese. I hæfterne 4 a/b arbejdes der med udlyd, i 5 a/b drejer det sig om indlyd, i 6 a/b tælles lyde, i 7 a/b skifter fokus til lydenes placering i ordet, i 8 a/b og 9 a/b skal man enten fjerne eller udskifte lyde i ord, og i hæfterne 10 a/b arbejdes med sære lyde, opmærksomhed på lydfølger, hvor der ikke er én til én-forhold mellem lyd og bogstav, det drejer sig for eksempel om forvekslinger: p/t, t/d og k/g, stumt blødt og hårdt d samt bogstaverne e, a, y, u og os forskellige lyde.

Hæfterne er engangshæfter, og de klare, enkle illustrationer er i farver.

Lærervejledningen indeholder, som tidligere omtalt, dels teori, dels en lang række mundtlige opgaver, der introducerer arbejdet med de enkelte hæfter, samt en vejledning til arbejdet med hæfterne, ordlister, lydskemaer plus et par kopiark med rebusser.

Materialet er meget grundigt og systematisk. Det anbefales til anvendelse i indskolingen og i specialundervisningen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.256 andre er allerede tilmeldt