Den dygtige elev

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den russiske psykolog Krutetskii karakteriserer dygtige elever på denne måde:

de er hurtige til at ræsonnere

de er gode til at generalisere

de er gode til at håndtere abstrakte begreber

de genkender og kan bruge en matematisk struktur

de er gode til at huske regler og løsninger fra tidligere

de er gode til at finde genveje, det vil sige at tænke »økonomisk«

de kan arbejde med matematik i timevis

de kan se tværgående problemstillinger gennem matematiske briller.

Projektleder Arne Mogensen gør dog opmærksom på:

at elever med gode evner kun viser deres særlige talent, hvis der er stimulerende muligheder for det

at nogle elever underspiller deres evner for ikke at få ekstra lektier for

at der er ydre faktorer som evner, motivation, holdninger og muligheder

at nogle elever skjuler deres evner for ikke at være anderledes og blive mobbet

at eleverne kan have sprogproblemer

at eleverne kan have sociale problemer og mangle selvtillid.