Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Den russiske psykolog Krutetskii karakteriserer dygtige elever på denne måde:
de er hurtige til at ræsonnere
de er gode til at generalisere
de er gode til at håndtere abstrakte begreber
de genkender og kan bruge en matematisk struktur
de er gode til at huske regler og løsninger fra tidligere
de er gode til at finde genveje, det vil sige at tænke »økonomisk«
de kan arbejde med matematik i timevis
de kan se tværgående problemstillinger gennem matematiske briller.
Projektleder Arne Mogensen gør dog opmærksom på:
at elever med gode evner kun viser deres særlige talent, hvis der er stimulerende muligheder for det
at nogle elever underspiller deres evner for ikke at få ekstra lektier for
at der er ydre faktorer som evner, motivation, holdninger og muligheder
at nogle elever skjuler deres evner for ikke at være anderledes og blive mobbet
at eleverne kan have sprogproblemer
at eleverne kan have sociale problemer og mangle selvtillid.