Anmeldelse

Tonestigen mellem Jord og Himmel

Glimt fra Grundtvigs salmeverden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For at slippe for "de evindelige Vartov-galloppader" gav komponisten I.P.E. Hartmann sig til at komponere nye og lødige melodier til Grundtvigs salmer. Digteren selv var nemlig temmelig ukritisk i sit valg af melodier. Eller rettere: han fulgte en gammel tradition for at søge musikken til salmerne der, hvor det iørefaldende materiale befandt sig. Mange gamle salmer er skrevet til melodier til populære viser, dansemusik eller folkemelodier. Eller salmemelodier, der egentlig var komponeret til helt andre salmer.

Det var ikke æstetikken, men budskabet, der stod i højsædet hos Grundtvig. Det var kampen for at være menneske i verden. "Menneske først og kristen så" er en programmatisk strofe. Nemt var det ikke, for i modsætning til andre af vore store salmedigtere forholdt han sig ikke fredsommeligt afventende til et bedre liv efter dette. Der skulle kæmpes, og det krævede kraftudfoldelser gennem ord: "I Kveld blev der banket på Helvedes Port, Saa dundrer den rullende Torden, Herolden var stærk, og Hans Budskab fuldstort, Thi lyttede Alt under Jorden!" Sådan drager man i kamp for sin tro, godt hjulpet på vej af et oldengelsk heltekvad.

Forfatteren viser os vej gennem et fint udvalg af salmer med biografiske og teologiske kommentarer.

Man kan beklage, at der kun er blevet plads til uddrag af mange af salmerne, bliver man fanget, må man finde dem i andre udgaver desværre har beskærersaksen også været i brug i salmebogen og andre populære samlinger.

Til gengæld er det en meget smukt tilrettelagt bog. Godt papir og et væld af fine illustrationer. Og masser af inspiration til undervisning i fagene.