Kompetencefordeling i skolebestyrelsen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsministeriet har udsendt det første af i alt otte hæfter om skolebestyrelsesarbejdet. Det skal ikke være uklarhed om kompetencefordelingen, der forhindrer et godt samarbejde, står der i forordet.

Målet med hæfterne er derfor at give et samlet billede af, hvem der har kompetence til at bestemme hvad i folkeskolesammenhæng.

Hæfterne peger tilsammen på de muligheder, en skolebestyrelse har for at få medindflydelse på den lokale skole, og indeholder eksempler på, hvordan man i praksis kan behandle forskellige spørgsmål.

I dette første hæfte - 'Skolebestyrelsen, hvorfor og hvordan' - er hovedvægten lagt på de mere generelle betingelser for skolebestyrelsens arbejde.

Hæftet er udsendt til skolerne. Ekstra eksemplarer kan rekvireres mod betaling ved henvendelse til Undervisningsministeriets Forlag, telefon 3392 5220.