Mere forskning i læring

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er brug for grundlæggende ændringer og ikke bare '. . . lapperier på en struktur med fundamentale mangler', skriver undervisningsminister Margrethe Vestager i det seneste nummer af ministeriets nyhedsbrev i en kommetar til det, hun kalder '. . . Evalueringscentrets meget kritiske rapport om Danmarks Lærerhøjskole'. Det har ikke været muligt at få ministeren til at uddybe kommentaren, men ministersekretær Jens Marcussen forsikrer over for Folkeskolen, at formuleringen hverken er møntet på Lærerhøjskolen eller udløst af evalueringsrapporten.

- Ministeren mener, at der på området samlet set forskes for lidt i læreprocesser, siger han.

Onsdag den 30. september præsenterer undervisningsministeren sine tanker om fremtidens pædagogiske forskning og fremtidens efter- og videreuddannelse for lærere. Det sker på et møde, hvor der er indbudt repræsentanter for blandt andre Danmarks Lærerhøjskole, Danmarks Pædagogiske Institut, seminarierne, Danmarks Lærerforening, kommuner og amter.

Visionerne skal ifølge ministeriet opfattes som den tredje løfteraket i den proces, der skal hæve kvaliteten i folkeskolen. Første led var de nye krav til folkeskolens undervisning, som blev formuleret i skoleloven. Det andet var den nye læreruddannelse.

Ministersekretær Jens Marcussen understreger, at det er visioner og ikke planer, Vestager fremlægger på mødet.id