Randbemærkning

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Abracadabra

Fra Ali Babas til Ole Vig Jensens dage har vi håbet at finde magiske trylleformularer, som med et snuptag kan løse problemer, uden at vi selv skal have ulejligheden med det.

Ude i den store verden kunne det være besværgelser som Merkantilisme, Proletariatets Diktatur, Flowerpower eller Markedsøkonomi. I skolens verden har vi prøvet med Den Indbyrdes Undervisning, Det Levende Ord og Learning By Doing. Dagens 'Sesam Luk Dig Op' hedder Afel. Nu er tiden nemlig til akronymer. Desværre betyder Afel ikke Alle Folk Elsker Lærere, men Ansvar for Egen Læring. Det er opfundet af pædagogikkens seneste illusionist, nordmanden Ivar Bjørgen, til at betegne 'det fuldstændige læringsbegreb', hvor den unge gennem sin egen aktivitet og i samarbejde med andre unge tager ansvaret for sin egen læreproces.

Nogle vil måske undre sig over, at nationens lærere ikke straks har grebet Bjørgens mantra, lænet sig tilbage i katederstolen og sagt: 'Så er det op til jer selv, kære børn.' Måske er det fordi, lærerne er mere ansvarlige, end deres myndigheder ofte synes at tro. Hvordan kan man efterspørge en viden, hvis eksistens man ikke aner, afgøre, om den er værd at tilegne sig, og hvordan den i så fald skal indlæres?

Det er nok derfor, de fleste lærere holder sig til folkeskoleloven, som med velberådet mådehold foreskriver, at den nærmere planlægning af undervisningen i videst muligt omfang sker i samråd med eleverne. I virkelighedens skole bør man hæge om de to kvalificerende adjektiver.

Charivari