Brøndby satser

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Inspiration, uddannelse og udvikling er tre ord, der bliver brugt om skolebiblioteket i mål- og handleplanerne for Brøndby Kommunes Skolevæsen.

Brøndby satser nemlig hårdt på skolebiblioteket, og det gør man, fordi biblioteket er et vigtigt samlingssted, når der for eksempel skal gøres noget ved læsning, edb, medier og projektopgaven.

Viceskoledirektør i Brøndby Kommune Merete Egholm Nielsen siger:

- Skolebiblioteket er et godt sted at begynde, fordi det er et samlingspunkt. Biblioteket fungerer jo nogle gange som Københavns Hovedbanegård. Og så er det jo folkeskolelovens intention at udbygge et pædagogisk servicecenter.

- Vi bruger meget skolebibliotekarerne som omdrejningspunkt, når vi skal sætte noget i gang. Nu har vi for eksempel lavet mål- og handleplaner for læsning, hvor vi stiller en række krav til dansklærerne. Der har vi så omgående koblet skolebibliotekarerne på, og så hedder det 'læs-løsuger.'

- Bibliotekarerne får tid til at deltage i forældremøderne i børnehaveklasserne, så det bliver bibliotekaren, der går ind og fortæller forældrene, hvor vigtige, bøgerne og de andre medier er for børnene.

Skolebibliotekskonsulent og leder af pædagogisk central i Brøndby Kommune Flemming Lund siger:

- Hovedidéen er, at skolebiblioteket er et centralt sted i skolen, og derfor skal edb, audiovisuelt udstyr med videre være der. Og så skal man også sørge for, at ekspertisen er der. Derfor laver vi også en del specialkurser for kommunens tre grupper af skolebibliotekarer.

- Skolebiblioteket er en hel anden butik end tidligere, for lærerne har ikke længere monopol på viden. Børnene skal lære at sortere og sætte spørgsmål ved al den information, de bliver præsenteret for, siger han og fortsætter:

- Billedmediet er for eksempel utrolig stort, og børnene skal lære at afkode den beskårne virkelighed. Når eleverne oplever, at de selv kan manipulere med billeder, lærer de at stille spørgsmål. Skolebiblioteket er centralt for at få hele den udvikling i gang.

Flemming Lund mener, at skolebiblioteket skal bruges til formidling og undervisning, og derfor er det utrolig vigtigt, at når en skoleleder skal ansætte en skolebibliotekar, skal det være den bedste underviser -én lærerne har respekt for. Til det mere administrative arbejde mener han, der bør ansættes HK-personale.don