Debat

Manglende ansvar

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen har i nummer 42 og 43 fra henholdsvis den 17. og 24 oktober omtalt sagen fra Danmarks Lærerhøjskole (DLH), hvor tre medarbejdere fra fagområderne fysik og kemi har taget deres afsked.

Af artiklen i nummer 42 'Ansatte støtter rektor' fremgår, at den udgang, som sagen fik, bakkes op af Dansk Magisterforening (DM).

Det er rigtigt, at DM accepterede forhandlingsresultatet, men vi tager skarpt afstand fra hele sagsforløbet. Evalueringer må ikke bruges til at presse enkeltpersoner ud af deres stillinger. I stedet burde ledelsen tage ansvaret for, at nødvendige forandringer sker på en sådan måde, at medarbejderne reelt får mulighed for at indgå i processen. Det er ikke acceptabelt, at prisen for mange års ledelsessvigt ensidigt betales af medarbejderne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Af artiklen i nummer 43 'Uenighed om fyringer' fremgår, at DM i en pressemeddelelse har skrevet, at fysikerne blev fyret, fordi de ikke ville være med til en omstrukturering af deres arbejde.

Sådan kan man desværre godt læse pressemeddelelsen. Og det beklager vi. Men sandheden er, at ledelsen aldrig har givet de tre et tilbud om at medvirke til en omstrukturering af arbejdet.

Ansvaret for sagens ulykkelige udgang ligger først og fremmest hos ledelsen. Den har ikke levet op til sit ansvar.

Men også evalueringspanelet og styringsgruppen har et stort ansvar for, at det er gået galt. De har tilsyneladende ikke forstået, hvad deres opgave var. De, som evaluerer, kan ikke opstille deres egen standard som udgangspunkt for evalueringen. Det er helt uacceptabelt, hvis medarbejdere straffes for forhold, som de ikke har haft mulighed for at tage højde for på grund af arbejdspladsens tradition og hidtidige målsætninger.

Per Clausen

formand for Dansk Magisterforening