Sønderjylland satser på læsevejledere

Vejledere skal hjælpe til med læsetræning i børnehaveklassen og følge med op i 1. klasse

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærere og skoleledere i Sønderborg har store forventninger til en række læsevejledere, der blev tilknyttet samtlige skoler fra starten af dette skoleår.

Vejlederne skal hjælpe lærerne med at blive fortrolige med de mange metoder til læseindlæring.

I kraft af deres kendskab til egnede undervisningsmidler er det planen, at de skal opbygge en samling undervisningsmaterialer og et antal læseværksteder, som lærerne i 1. klasse ubesværet kan gå til. De skal udbygge samarbejdet med skolebiblioteket og skal fungere som hjælpelærere.

Læsevejlederne skal følge børnehaveklasserne og sammen med lederen iværksætte den første læsetræning. De skal desuden sikre kontinuiteten ved at følge med op i 1. klasse, så processen ikke skal begynde forfra.

Vejlederne må ikke overtage ansvaret for undervisningen, men de er med til at tilrettelægge den og deltager i et vist omfang i gennemførelsen.

Gode erfaringer

To Sønderborg-skoler fik allerede læsevejledere i 1995, og lærere, læsevejledere og skoleledere har været særdeles tilfredse med ordningen.

- Ordningen har hjulpet mig med de elever, som jeg er usikker på, og med elever, der viser tegn på problemer. Dertil kommer, at læsevejlederen tager dem med uden for klasselokalet, så jeg får ro til andre i klassen. Eleverne er også glade for ordningen, fordi undervisningen i højere grad kommer til at foregå på deres niveau, siger en af lærerne, Lilian Kiil.

De i alt 16 læsevejledere vil få en særlig uddannelse, som de delvist selv skal arrangere.

Læsevejlederne har almindelig undervisning ved siden af deres vejleder-job, og timerne, de bruger på læsevejledning, dækkes af afsatte timer til specialundervisning, oplyser pædagogisk administrativ konsulent Birte Refsgård.

Ud over læsevejlederne satser Sønderborg-skolerne på et tæt samarbejde med forældrene, og der vil desuden blive gennemført en række førskoleaktiviteter i samarbejde med daginstitutioner.j