Skygge over skolestart

En bedre fornemmelse af situationen kunne have løst et lærer-problem i Nyborg. Nu er det værste sket, siger jura-professor

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En skygge hviler over Borgeskovskolen i Nyborg, men måske er det udsigt til, at konflikten løses.

Borgeskovskolen i Nyborg ligger badet i morgensolen - klar til igen at blive fyldt op af lærere og elever efter en god lang sommerferie. På overfladen ser alt ud til at være, som det plejer.

Snakken og råb fra forventningsfulde elever. Stolte forældre følger de mindste på vej. Lærerne er klar til en ny tørn.

Men denne første skoledag, august 1996, er ikke som den plejer på Borgeskovskolen. Lige under overfladen lurer krisen: En lærer, som i landretten er frikendt for anklager om uterlighed over for eleverne, har også første skoledag efter en pause på to år. Lærerens arbejdsgiver, Nyborg Kommune, mener, at læreren nu er renset for anklager. Altså skal han tilbage til arbejdet, men mange forældre har den modsatte opfattelse.

Sagen har fået en kraftig mediedækning siden starten i september 1994. Denne morgen i august - 23 måneder efter - er fronterne atter trukket skarpt op.

Pressens udsendte får stof nok til blokke, mikrofoner og kameraer. Forældre til over 100 børn har nemlig valgt at boykotte skolen. De holder børnene hjemme. Dermed er konflikten brudt ud i lys lue.

Og historien bliver endnu bedre, da borgmester Niels V. Andersen (S) meddeler, at politikerne fortsat vil have læreren tilbage til skolen.

Læreren sygemelder sig - måske i erkendelse af, at dét, der skulle have været starten på en frisk - kun kan blive endnu et kapitel i et årelangt mareridt.

Tilbage i september 1994 blev læreren meldt til politiet af forældrene i en 3. klasse. De mente, han havde optrådt uterligt.

Læreren blev suspenderet fra første færd, og en domsmandsret idømte ham i fjor tre måneders fængsel for uterlighed.

Forældrenes dom

I år omstødte landsretten imidlertid dommen, og læreren blev frifundet.

Sagen havde dermed fundet sin endelige juridiske afgørelse, og den tog man til efterretning på rådhuset:

- Vi lever i et retssamfund og retter os efter de kendelser, der kommer. Derfor er læreren indtrådt i sin gamle stilling, siger borgmester Niels V. Andersen.

Men ét er jura noget andet er forældrenes syn på sagen. Skolebestyrelsesformand, pastor Hans Bredmose Simonsen, mener ganske vist, at læreren skal have lov til at starte på en frisk. Men det skal ikke være på Borgeskovskolen.

Dette forældresynspunkt mener Niels V. Andersen ikke, han kan bruge til noget:

- Vi ønsker ikke at sende problemet videre til en anden skole, siger han.

Indtil videre har forældrene trukket det længste strå. Ved at sætte hårdt mod hårdt og holde børnene hjemme har de reelt afsagt dommen: Læreren kommer ikke tilbage til sin gamle stilling.

Juraen må give op

Professor i strafferet ved Aarhus Universitet, Gorm Toftegaard Nielsen, har fulgt sagen og konkluderer:

- Juraen giver ikke løsningen. Den giver konflikten. Og når juraen ikke kan løse en sag, må man finde et forlig, som parterne kan acceptere. Efter min opfattelse skal et sådant forlig spindes over, at forholdet mellem forældre og lærer er ødelagt, siger Gorm Toftegaard Nielsen.

Han understreger, at der ikke er noget exceptionelt i de to retsinstansers forskellige domme.

- Fakta er, at der ikke er bevis nok til at dømme, og så siger vi, at den pågældende er uskyldig, siger Gorm Toftegaard Nielsen.

Han mener, at sagen kunne være løst, hvis borgmesteren havde haft mere fornemmelse for problemet.

- Det, der nu beklageligvis er sket, er, at læreren er blevet landskendt. Det er det værste, der kan ske. Nu sidder man kønt i det, siger Gorm Toftegaard Nielsen.

Utrolig ulykkelig sag

Laila Jensen, socialrådgiver og psykoterapeut og ansat som konsulent i Danmarks Lærerforening, kalder sagen fra Borgeskovskolen i Nyborg for 'utrolig ulykkelig'.

- En sådan sag vil få meget stor indflydelse på lærerens fremtid, siger Laila Jensen.

Hun mener, at forældrene har fældet en hård dom.

- Hvis vi ikke tager domstolene alvorligt, hører alting op. Vi skal ikke selv være dommere, siger Laila Jensen.

- Sådanne beskyldninger vil hos alle almindelige mennesker udløse en krise. En sådan situation sætter mange følelser i gang, og et hav af ting vælder op i én. Krisen kan også betyde, at der rippes op i gamle ting, som man ikke er særlig bevidst om, siger Laila Jensen.

Forlig måske på vej

Efter en første skoledag i Nyborg med forældreboykot, lærersygemelding og massiv mediedækning er der nu mulighed for forlig. Ved redaktionens slutning bebudede borgmesteren, at han ville finde en løsning.

Læreren kommer næppe tilbage, og hvis han gør, vil forældrene få besked på forhånd, lover borgmesteren.

Morten Bøcker er freelancejournalist.