DLF's hovedstyrelse
0   362

Stemmesedler misbrugt

Tillidsrepræsentant på østjysk skole tilbød at udfylde lærernes stemmesedler til hovedstyrelsesvalget. Århus Lærerforening tager afstand

Ved valget til hovedstyrelsen i december sidste år blev Århus-området godt repræsenteret med to nye medlemmer. Årsagen var en kraftig stigning i antal afgivne stemmer.

Måske for kraftig.

Artiklen fortsætter under banneret

For det er faldet en lærer på Beder Skole for brystet, at skolens tillidsrepræsentant opfordrede medlemmer til at aflevere deres eksemplar af Folkeskolen med en underskrevet stemmeseddel til ham, så skulle han nok sørge for resten af arbejdet.

»Vores skole opnåede en stemmeprocent på 92 ved valget. Som der har stået i Folkeskolen, skete det ved en ihærdig indsats fra vores tillidsrepræsentants side, men hvad der ikke er kommet helt frem, er, at han tilbød at stemme for dem, der ikke selv kunne overkomme det«, siger lærer Thora Hvidtfeldt Rasmussen.

Hun mener, at fremgangsmåden er yderst problematisk.

»Nogle benyttede sig af den tilbudte service«, siger hun. »Det gav en høj valgdeltagelse, men en høj stemmeprocent er ikke i sig selv en indikation på et velfungerende demokrati. Måske er det rimeligt nok, at medlemmer, der smider deres fagblad ulæst væk og ikke på anden måde sørger for at orientere sig om kandidaterne til hovedstyrelsen, heller ikke får stemt«.

Tillidsrepræsentant Kåre Sørensen vedgår, at han i et nyhedsbrev til lærerne har skrevet, at de blot kunne aflevere Folkeskolen i hans dueslag. Så skulle han nok sørge for resten, men der var tale om en provokation, et forsøg på at lave lidt sjov op til afstemningen.

»Jeg ville også falde i svime, hvis der var tale om, at jeg skulle sætte krydset for folk. Vi har en jargon på skolen, hvor folk godt forstår den slags«, siger han.

Er der nogen, der har benyttet sig af tilbuddet?

»Nej, men jeg har siddet ved siden af nogle, der har sagt, at de ikke havde tid til at stemme. De har så skrevet under, og jeg har kunnet udfylde resten«, siger tillidsrepræsentanten.

En individuel afstemning

Hans indsats for at få så mange som muligt til at stemme afspejler, dels at Beder Skole ikke tidligere har haft en særlig høj stemmeprocent, dels et ønske om, at Århus-området skulle repræsenteres i hovedstyrelsen.

»Det var vi enige om på et møde for tillidsrepræsentanter. Her kom der forslag til, hvordan vi kunne få flere til at stemme«.

Var et af forslagene, at tillidsrepræsentanten skulle stemme for folk?

»Nej«, siger Kåre Sørensen.

Formanden for Århus Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen, understreger, at det ikke er på hans anbefaling, at man har anvendt den iøjnefaldende metode.

»Det er vigtigt, at det enkelte medlem selv stemmer«, siger formanden. »Der må ikke herske tvivl om, at der er tale om en individuel, ikke en kollektiv afstemning«.

Han er glad for den høje stemmeprocent, men hvis den er kommet i vejret ved hjælp af, at nogle har stemt for andre, havde det været bedre med færre stemmer.

»Det er helt i orden, at tillidsrepræsentanten spørger, om folk har stemt, og at han eller hun anbefaler folk at gøre det. Det er også i orden, at man oplyser, hvem man kan anbefale af kandidaterne, og hvem man selv har tænkt sig at stemme på. Men man overskrider grænsen for godt demokrati, hvis folk ikke selv stemmer«, siger Århus-formanden.

Gordon Ørskov Madsen har selv gjort meget ud af at opfordre folk til at stemme. Hvis ikke de har kunnet finde ud af at sætte deres kryds på nogen bestemt, har han opfordret dem til at aflevere en blank stemmeseddel behørigt lukket.

folkeskolen@dlf.org


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ