Kamp om enhedsskolen

Læreruddannelsen står øverst på dagsordenen, siger Ole Holdgaard, ny formand for pædagogisk udvalg

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læreruddannelsen! svarer den nye formand for pædagogisk udvalg i DLF, Ole Holdgaard, på spørgsmålet om, hvor de store uddannelsespolitiske udfordringer ligger i den kommende tid.

Undervisningsministeren har nemlig varslet, at hun vil hugge ind i det begreb, der hedder enhedslæreruddannelsen, som DLF ser som en garanti for enhedsskolen.

»Jeg synes, at vi som forening skal fastholde, at vi har en enhedslæreruddannelse i Danmark«, siger 47-årige Ole Holdgaard. Han afløser Jørgen Stampe, der er trådt ud af hovedstyrelsen.

»Jeg har endnu ikke hørt de gode argumenter for, at vi skulle lave den om. Jeg tror ikke, at man nødvendigvis opnår øget faglighed gennem en faseopdelt skole«, tilføjer Ole Holdgaard.

Han påpeger, at regeringens ønske om at indføre en faseopdelt skole blev skudt ned for nylig under forhandlingerne om et folkeskoleforlig.

»Der kunne ikke skabes enighed om en faseopdelt skole, fordi man netop så vigtigheden i et sammenhængende skoleforløb. Derfor virker det lidt underligt på mig, hvis man nu faktisk vil tvinge skolerne til det gennem lærernes uddannelse«.

Den nye udvalgsformand er uddannet fra Herning Seminarium i 1987 og blev derpå ansat på Skalmejeskolen i Sunds. Han kom ind i hovedstyrelsen i 2000 som suppleant for Anders Balle.

Han peger på spørgsmålene om rummelighed og faglighed som andre store uddannelsespolitiske temaer i den kommende tid.

jvolsen@dlf.org