Svært at bevare overblikket

Der er brug for kreative løsninger, når it skal anvendes i fagene

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Katrinedals Skole i Vanløse i København bombarderes biblioteket ligesom andre steder med plakater, materialer, brochurer og e-mail, der vil gøre opmærksom på nye hjemmesider, der efter ophavsmændenes mening er uundværlige i undervisningen. Skolebibliotekar Jette Berthelsen og hendes kolleger grovsorterer dem, for de er meget bevidste om, at kun information, der er sorteret og klassificeret, har en chance for at nå frem til målgruppen. En meddelelse om et nyt materiale, der ryger ud til alle 55 lærere, læses af ingen. Sendes det målrettet til fem, er der en stor chance for, at der er et par stykker, der tjekker det. Bibliotekarerne lægger også meddelelser om nye materialer og link ind på skolens enkelte faggruppers konferencer i SkoleKom og hænger plakater op om materialer med mere ubestemmelig adressat.

Katrinedals Skole har gjort en særlig indsats inden for natur/teknik. Her er en gruppe af faglærerne med udgangspunkt i Fælles Mål i gang med at udarbejdet en række undervisningsforløb for 1.-6. klasse, hvor der til hvert forløb ligger præcise anvisninger på egnede undervisningsmidler. Disse omfatter bøger, konkrete materialer, it-baserede materialer samt beskrivelser af ekskursionsmuligheder og kontakt til skolens faste naturvejleder. Det hele lægges ind på en hjemmeside, og alle involverede lærere får desuden mulighed for at trække på en materialebestand, der er tilpasset netop denne skole.

Bibliotekaren er begejstret for mulighederne i de digitale læremidler. »Det er jo fantastisk, at dansklæreren ved at klikke et par gange kan få Karen Blixen til at læse op for eleverne«, siger hun.

Men det er svært at bevare overblikket.

»Det store problem er at finde en skudsikker måde til at fastholde link på«, siger Jette Berthelsen. »Websteder kommer og går, og selv de gode steder risikerer at blive gemt væk på hjemmesiden«.

I den ombyggede aula kan 30 computerarbejdspladser trilles rundt mellem boghylderne, og når en gruppe elever har udset sig et passende sted til gruppearbejdes, finder de stik til el og internet placeret i brønde rundt om i bibliotekets gulv. På skolen er biblioteks- og it-vejlederfunktionerne fuldstændig integrerede, og for lærerne er hjælpen næsten altid nær. Men selv om skolen i snart mange år har arbejdet målrettet med at integrere it i alle fag, er der nogle faktorer, der står i vejen. Først og fremmest økonomien. Selv for en tresporet skole med 700 elever er licenser til de store, ambitiøse programmer simpelt hen for dyre i forhold til skolernes undervisningskonto, fastslår Jette Berthelsen.

folkeskolen@dlf.org