Anmeldelse

Guided Reading i indskolingen

Farvel til den fælles læsebog

Guided Reading er en tilgang, der vender op og ned på alt det, vi plejer at gøre i den danske folkeskole, med en spændende tilgang til begynderlæsning.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I denne håndbog får man teoretisk såvel som praktisk viden om metoden Guided Reading, der så dagens lys i Rudersdal Kommune for år tilbage. Bogen gennemgår de tanker, der ligger bag metoden, og fortæller blandt andet, hvordan et studieophold i London inspirerede de to forfattere til at ændre arbejdet med begynderlæsning.

Fakta:

Titel: Guided Reading i indskolingen

Forfatter: Wenche Kortbæk, Lisbeth Skov Thorsen

Pris: 375

Sider: 160

Forlag: Forlaget Pøhler

Guided Reading tager udgangspunkt i, at eleverne - helt fra skolestart,- er forskellige steder i deres læseudvikling og derfor skal læse tekster, der passer til dem individuelt.

Der er udarbejdet forskellige læsebøger i forskellig sværhedsgrad, så eleverne løbende igennem deres udvikling kan skifte bogniveau, når de er klar. Til alle læsebøger er der endvidere udarbejdet en guide, som underviseren kan arbejde efter.

I grundbogen finder man alt, hvad man skal bruge, hvis éns skole skal i gang med at implementere Guided Reading, inklusive en række bilag i form af organiseringsark, klippeark til eleverne og ark til læreren, der kan bruges i arbejdet med udvalgte læsebøger.

Der er, når man læser bogen, ingen tvivl om, at metoden er gennemtænkt, afprøvet, under løbende udvikling og revidering, samt at forfatterne brænder for at formidle deres budskab.

Som dansklærer, læsevejleder og generelt interesseret i læseundervisning kan man ikke undgå at blive grebet af det, man læser. Det hele er forklaret, så man sidder med følelsen af at kunne revolutionere undervisningen i begynderlæsning. Der er dog heller ikke tvivl om, at det er en metode, der kræver indkøb af godt med bøger og mange voksne i rummet på en gang. Forfatterne plæderer for, at de nødvendige resurser er godt givet ud, da metoden er tænkt til at få alle elever med og i gang med læsningen.

Man kan sikkert undgå mange nederlag og elever, der skal hives ud af den daglige undervisning for at modtage forskellige andre former for holdundervisning, hvis man kører en grundig indsats med Guided Reading. Man kunne måske forestille sig, at de, der kan være svære at få med på vognen, kan være skoleledelserne rundtomkring i landet, netop på grund af den udskrivning, det ser ud til at være ved første øjekast.

Hvorom alting er, så er det en spændende tilgang til undervisningen i begynderlæsning. Måske bogen kan få flere til at stoppe op og overveje deres "plejer". Hvis man som skole har mod på at ændre på sin praksis, er der i hvert tilfælde en mulighed i Guided Reading. Det bliver spændende at se, hvor mange skoler og kommuner der sadler om, i årene der kommer, og tør satse på nyt. Et godt sted at begynde sine overvejelser er i "Guided Reading - en grundbog".