"Lærerne er vores kerneresurse i det her og det er deres erfaringer, som vi skal bruge i planlægningen. Det kunne fx være at eleverne går mere udenfor klassen i timerne og måler ting op ude i virkeligheden", fortæller Jens Kristian Lütken.

København følger Aarhus på matematikområdet

Skolepolitikerne i København vil intensivere matematikindsatsen i byens folkeskoler. Det skal være med Aarhus som forbillede og skal sikre, at elevernes matematikniveau ikke fortsat falder.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det var en enigt Børne - og Ungeudvalg i København, der i går vedtog, at man vil øge indsatsen på matematikområdet i folkeskolen. Initiativet kommer Konservative og Venstre på baggrund af den seneste Timss-undersøgelse af matematikniveauet på 4. klassetrin, hvor det er gået tilbage for de danske skoleelever. Derfor kigger man nu til Aarhus, der har fundet 4,8 millioner kroner til en øget indsats på matematikområdet. Heraf er 1,4 millioner kroner finansieret af fonde.

Aarhus styrker matematikindsatsen for alle 2. klasser

Forslaget blev stillet af Konservative og Venstre. Det glæder medlem af Børne - og Ungeudvalget Jens Kristian Lütken (Venstre), at det nu er vedtaget.

"Vi vil hæve det faglige niveau i matematik hos eleverne. De forslag til forbedringer, som vi formentlig får ind ved hjælp af lærerne, koster penge og derfor skal vi have indhentet fondsmidler. Da forslaget blev vedtaget enstemmigt i går, regner jeg ikke med, at budgetforhandlingerne bliver en stor udfordring", siger Jens Kristian Lütken.

Matematikindsatsen kommer altså med, når Københavns Borgerrepræsentations skal forhandle budgettet for 2022.  

Guldborgsund har en samlet matematikstrategi

Vil inddrage lærerne

Jens Kristian Lütken vil inddrage lærerne i sikring af højere kvalitet i matematikundervisningen.

"Lærerne er vores kerneresurse i det her og det er deres erfaringer, som vi skal bruge i planlægningen. Det kunne fx være at eleverne går mere udenfor klassen i timerne og måler ting op ude i virkeligheden", fortæller han.

Han lægger ikke op til flere matematiktimer på skemaet - det er indholdet som skal optimeres og gøres mere spændende for eleverne.

I Aarhus får lærerne efteruddannelse

Som tidligere beskrevet på Folkeskolen.dk er er en del af kvalitetsløftet i Aarhus Kommune, at matematiklærere og -vejledere på 2. årgang får et obligatorisk uddannelsesforløb. Det skal give lærerne inspiration og værktøjer til at forbedre undervisningen for alle elever, men med særligt fokus på de elever, som ikke er stærke i tal- og matematikforståelse. Der kommer mindre gruppeforløb for dem, som har særlige vanskeligheder ved matematik.

Aarhus-skolerne får fuld vikardækning, imens lærerne er på uddannelsesforløb, som Via University College står for.