Matematik
0   17

København følger Aarhus på matematikområdet

Skolepolitikerne i København vil intensivere matematikindsatsen i byens folkeskoler. Det skal være med Aarhus som forbillede og skal sikre, at elevernes matematikniveau ikke fortsat falder.

Det var en enigt Børne - og Ungeudvalg i København, der i går vedtog, at man vil øge indsatsen på matematikområdet i folkeskolen. Initiativet kommer Konservative og Venstre på baggrund af den seneste Timss-undersøgelse af matematikniveauet på 4. klassetrin, hvor det er gået tilbage for de danske skoleelever. Derfor kigger man nu til Aarhus, der har fundet 4,8 millioner kroner til en øget indsats på matematikområdet. Heraf er 1,4 millioner kroner finansieret af fonde.

Forslaget blev stillet af Konservative og Venstre. Det glæder medlem af Børne - og Ungeudvalget Jens Kristian Lütken (Venstre), at det nu er vedtaget.

"Vi vil hæve det faglige niveau i matematik hos eleverne. De forslag til forbedringer, som vi formentlig får ind ved hjælp af lærerne, koster penge og derfor skal vi have indhentet fondsmidler. Da forslaget blev vedtaget enstemmigt i går, regner jeg ikke med, at budgetforhandlingerne bliver en stor udfordring", siger Jens Kristian Lütken.

Matematikindsatsen kommer altså med, når Københavns Borgerrepræsentations skal forhandle budgettet for 2022.  

Artiklen fortsætter under banneret

Vil inddrage lærerne

Jens Kristian Lütken vil inddrage lærerne i sikring af højere kvalitet i matematikundervisningen.

"Lærerne er vores kerneresurse i det her og det er deres erfaringer, som vi skal bruge i planlægningen. Det kunne fx være at eleverne går mere udenfor klassen i timerne og måler ting op ude i virkeligheden", fortæller han.

Han lægger ikke op til flere matematiktimer på skemaet - det er indholdet som skal optimeres og gøres mere spændende for eleverne.

I Aarhus får lærerne efteruddannelse

Som tidligere beskrevet på Folkeskolen.dk er er en del af kvalitetsløftet i Aarhus Kommune, at matematiklærere og -vejledere på 2. årgang får et obligatorisk uddannelsesforløb. Det skal give lærerne inspiration og værktøjer til at forbedre undervisningen for alle elever, men med særligt fokus på de elever, som ikke er stærke i tal- og matematikforståelse. Der kommer mindre gruppeforløb for dem, som har særlige vanskeligheder ved matematik.

Aarhus-skolerne får fuld vikardækning, imens lærerne er på uddannelsesforløb, som Via University College står for.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.182 andre er allerede tilmeldt