Debat

Vi har brug for alle gode medlemskræfter

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Netop nu knokles der i alle dele af foreningen for at udrulle intentionerne og reglerne i A20. Rom blev ikke bygget på én dag, og således må vi også forvente, at arbejdstidsaftalens fulde potentiale tager tid at realisere.

A20 er en hel og fuld arbejdstidsaftale, der kan fungere i sig selv eller suppleres gennem indgåelse af en lokalaftale mellem kreds og kommune. Uanset hvilket spor man slår ind på, kræver en arbejdstidsaftale, at parterne på alle niveauer engagerer sig i realiseringen af den og bidrager til et dybfølt og forpligtende samarbejde mellem ledelse og lærere som afsæt for arbejdet med elevernes undervisning, trivsel og udvikling.

Det har i mange år været foreningens kongstanke, at en arbejdstidsaftale skal understøtte professionens og skolens udvikling. Siden 2013 har den tænkning været stærkt udfordret, men med A20 har vi igen en fælles målsætning med vores arbejdsgivere om at skabe størst mulig kvalitet i undervisningen, understøtte et godt arbejdsmiljø og styrke den professionelle kapital.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Al begyndelse er svær, og de senere år har måske aflært os noget af det vigtige, vi nu skal sætte i scene; indflydelsen på egen arbejdsplads. Vi foreningsvalgte har et særligt ansvar for at gå forrest i kulturforandringen - med tillidsrepræsentanten som frontløber på den enkelte arbejdsplads. Det er imidlertid alle os medlemmer i fællesskab, der er foreningen, og vi har brug for alle gode medlemskræfter til at gennemføre helt nødvendige forbedringer af vores arbejdsvilkår og forandringer af centrale forhold i og omkring skolen.

Skoleårets planlægning står for døren, og det er første anledning til at erobre tabt land. Samtidig med at vi ihærdigt arbejder for flere resurser til skolen, skal vi involvere os i, hvordan de forhåndenværende resurser anvendes. Der er mange steder mulighed for at fokusere mere konsekvent på kerneydelsen og dermed sikre en rimeligere sammenhæng mellem undervisning, forberedelse og samarbejde - før der prioriteres resurser til andet. I de drøftelser har tillidsrepræsentanten i særdeleshed brug for en hånd i ryggen fra lærerkollektivet.

Mit ønske for det nye år er, at vi med A20 som aftalegrundlag for alvor får vendt skuden.