Debat

Så hør dog hvad vi siger, P.R.T.

Kommentar til debatten om de praktisk-musiske fag som prøvefag.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Blår i øjnene! Det er, hvad det er. Man vil fra politisk hold sikre, at de elever, der ikke er stærke rent bogligt også får en chance i folkeskolen og får lyst og mod på at vælge en erhvervsfaglig uddannelse. Det lyder jo smukt. Og hvad gør man så? Man gør de praktisk-musiske fag til prøvefag. Men på hvis præmisser? I hvert fald ikke de elevers, man gerne ville nå. Jeg har undervist i madkundskab “i en menneskealder” og set hvordan disse elever blomstrede, når de skulle præstere med hænderne. Væk var frustrationerne over “at halte bagefter” i timerne. Her opnåede denne gruppe af elever en respekt fra deres kammerater, fordi de kunne noget. Og hvad sker der så? Man har nu gjort disse håndværksfag til prøvefag på et højt fagligt og teoretisk niveau, der kan skræmme enhver elev, der ikke hører til i “den faglige elite”. Indenfor mit fag er der flere områder i læseplanen, der tenderer, hvad der forventes på kokkeuddannelsen. Hovedløst! Hvis tanken var at ligestille de praktisk -musiske fag med de traditionelle prøvefag, giver det heller ingen mening at tildele fagene så få timer. Jeg har med mine hold 90 minutter om ugen. Her skal eleverne, foruden at kapere den horrible mængde teoretisk stof, også klare alt det praktiske som at læse og forstå en opskrift eller selv udvikle en ret ved at være nysgerrig og kreativ i samarbejde med andre, de skal finde ingredienser frem, tilberede maden, spise, rydde op og gøre rent. Samtidigt skal de dokumentere deres arbejde på deres egen hjemmeside til faget. Som jeg ser det, er de blevet “prøveklude” for en læseplan, der er aldeles urealistisk. Skrivebordsarbejde udviklet af folk, som ikke har “fingrene nede i bolledejen”. Og læg så dertil, at dette første hold er gået glip af flere måneders fysisk undervisning p.g.a. Corona-nedlukningen. Det vækker harme, at enhver appel fra fagfolk til undervisningsministeren om at dispensere herfor, enten gennem reduceret pensum eller ved at droppe prøven, indtil videre blankt er blevet afvist, med henvisning til, at der er blevet undervist virtuelt, mens eleverne var hjemme. Gad vide hvor mange af de elever, man gerne ville nå, har siddet og “boget” den hjemme. Et fåtal, er jeg sikker på. Men lad os se, om ikke deres selvværd øges, og de virkelig får lyst til en erhvervsfaglig uddannelse, når de har afsluttet eksamen på denne baggrund. Jeg kan ha’ min tvivl!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget