Anmeldelse Ordblind/læsesvag
2   13

Læs med håndtegn

Tappeteknik skal skabe sammenhæng mellem lyd og bogstav i ny udgave materiale for ordblinde.

Fingernemt 1, 2, 3, 4, 5

Fakta


Titel
Fingernemt 1, 2, 3, 4, 5

Forfatter
Helga Conradsen, Mikael Højbjerg, Thomas Mose, Henriette Curreaux Neerholt

Pris
70 kroner stykket

Sider
40

Type
Engangsbog

Forlag
Alinea


Pris
1000

Sider
152

Type
Lærervejledning

Materialet "Fingernemt" fra Alinea henvender sig til indskolingens begyndende læse- og staveundervisning, hvor fokus er koblingen mellem lyd og bogstav. Materialet indeholder fem hæfter med stigende sværhedsgrad og en lærervejledning. Den gennemgående teknik er, at eleven lærer at tappe bogstaver med sine fingre, så han/hun lettere har kontrol over forbindelsen mellem bogstav og lyd. Den bagvedliggende tanke eller idé er, at den multisensoriske tilgang, hvor eleven bruger kroppen, i dette tilfælde fingrene, til at understøtte læringsprocessen.

Artiklen fortsætter under banneret

Hæfterne tager udgangspunkt i bogstavlyde, korte, lydrette ord, stavelsesdelingerne og flerstavelsesord, og lærervejledningen guider så at sige læreren igennem indholdet i hæfterne, hvilket også er en nødvendighed for at få tilstrækkelig indsigt i, hvad teknikken med at tappe går ud på. "Fingernemt" arbejder med en idé om, at eleverne ved hjælp af tommelfingeren samt pege- og langfingeren ”tapper” de enkelte bogstavlyde, og ordet afslutningsvis ”sættes” sammen, og der dannes en syntese.

Materialet henvender sig til undervisning, der har fokus på elever, der er i risiko for ordblindhed, og identificerede ordblinde.

Tappeteknikken bør udføres jævnligt, så eleven opnår en mestringsfølelse, og det bliver en naturlig strategi for eleven, når et nyt, langt ord skal læses eller skrives. Det tager tid for eleven at lære at beherske teknikken, så det skal læreren være opmærksom på at afsætte tid til. Øvelserne indledes med små lydrette ord og udvides med længere og længere ord. Øvelserne kan laves enkeltvis eller i par.

Materialet kan anbefales som et varierende element eller som supplerende materiale til de elever i en klasse, der kan være i risikogruppe for ordblindhed eller er identificeret ordblinde. I lærervejledningen til materialet er der angivet, at der er effektundersøgelser, som burde kunne understøtte materialets idé.

 

Anmeldelsen er rettet 3. juli 2020 efter dialog med forlag og forfatter.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.297 andre er allerede tilmeldt