Anmeldelse
Ordnøglen
Forskningsbaseret materiale med nærmest garanti for effekt
Bare fordi man ikke har knækket læsekoden på mellemtrinnet eller i udskolingen, skal man ikke give op. Materialet her er et godt sted at starte.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
”Ordnøglen” og ”Rundt om ordet” er materialer, der henvender sig til elever med sproglige udfordringer på mellemtrinnet og i udskolingen med behov for hjælp til ordtilegnelse og udvikling af læseforståelse. Materialet arbejder med sprogets mikrodele som morfemer/orddele og støtter ad den vej elevernes muligheder for at forstå ukendte ord i teksten. Materialet kan bruges enkeltvis eller i forlængelse af hinanden, og det er delt op i 24 lektioner med vekslende opgaver og aktiviteter.
Fakta:
Titel: Ordnøglen
Forfatter: Elisabeth Arnbak, Signe Wischmann, Anna Steenberg Gellert
Pris: 104,50
Sider: 80
Type: Elevbog
Forlag: Gyldendal
Titel: Rundt om ordet
Forfatter: Signe Wischmann, Elisabeth Arnbak, Anna Steenberg Gellert
Pris: 104,50
Sider: 60
Type: Elevbog
Forlag: Gyldendal
Pris: 474
Sider: 102
Type: Vejledning
Pris: 474
Sider: 126
Type: Vejledning
Materialet er godt struktureret med en klar disposition, der gør det let for læreren at undervise og let for eleverne at gennemskue rækkefølgen af opgaver og mål. Det er en klar fordel for denne type af materialer, at disponeringen er så klar, fordi det frigiver energi til elevernes krævende arbejde med sprogets mindste dele. Dertil kommer, at lærervejledningen mere fremstår som en instruktion i, hvad læreren skal sige hvornår, og hvordan læreren skal formulere sig, end som en egentlig vejledning. Med denne klare instruktion i lærervejledningen kommer læreren så heller ikke til at begå fejl, hvilket ikke er uvæsentligt, når der arbejdes med sprogets mindste dele – her skal alt være superpræcist, ellers vildledes eleverne mere, end de vejledes, og risikerer derfor spildt arbejde.
Materialet kan anbefales som et kursusmateriale til den gruppe af elever i en klasse, der har sproglige vanskeligheder, og hvis læreren følger lærervejledningen præcist, vil jeg næsten garantere, at der er en klar effekt – det var der nemlig også i det forskningsprojekt, der ligger forud for materialet, og som giver materialet en klar legitimitet i undervisningen.