Debat

Skolereformen, der ikke kan fejle

S-SF-R-Regeringen udtænkte og gennemførte reformplanerne, udenom lærerne. Et helt bevidst valg. Desværre betyder det også, at reformens fiasko falder eentydigt tilbage på politikerne, da de alene har ansvaret for udformningen af reformen. Det er utænkeligt for politikere at skulle tage ansvaret for en fiasko, hvilket betyder at reformen derfor er en succes, der bare skal have længere tid. Dermed udskydes også det tidspunkt, hvor politikerne skal stå til ansvar for deres eget fejlslåede projekt.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Politikerne har i årevis ønsket at styrke skolen og resultaterne for de elever, der kommer ud i den anden ende. Reform på reform har sigtet mod, og arbejdet på, at give forhold, hvor eleverne får udnyttet deres potentiale bedre og klarer sig bedre, end før. Lige så mange gange, må politikerne se i øjnene at de store fremskridt er udeblevet. Dette er på grund af de lærere, der arbejder i folkeskolen. Det er lærerne, der sørger for, at de ønskede ændringer ikke slår igennem. Det er lærerne, der modarbejder politikernes ønsker.  Det er lærerne , der gang på gang formår at bremse udviklingen i skolen.

Så skulle det være. Nu skulle det være tidspunktet, een gang for alle, at få lukket kæften på lærerne og tvinge dem til at gøre som politikerne ville have det. Politikerne vidste, hvordan den gode skole skulle laves. Politikerne vidste, hvordan tingene skulle tilpasses, så de kunne få det ønskede resultat. Lærerne skulle holdes langt væk, så de ikke endnu engang kom til at stå i vejen for den gode skole. Lærerne var alt for magtfulde og skulle med magt sættes af tronen. Regeringen (og et næsten enigt folketing) valgte at give lærerne læstelige bank samt gennemføre en reform, som lærerne ingen indflydelse havde på, hvordan  kom til at se ud. Resultaterne af denne affære hedder Skolereformen og L409. Nu skulle politikerne een gang for alle vise, hvem der vidste bedst og hvem der bestemte.

De fik deres vilje. Reformen blev, som de ville have den. L409 blev som de ville have den. Nu står vi med problemet, en reform og en arbejdstidslov som ikke giver de resultater, som politikerne havde forestillet sig. Og det er ene og alene deres eget ansvar. Det er uacceptabelt for en politiker, ikke at kunne dække sig bag noget, eller nogen. Det plejer at være lærerne der får skylden, når noget ikke virker, men dennegang er lærerne slet ikke en del af spillet. Politikerne står nøgne tilbage med det totale ansvar hvilende på skuldrene. Så derfor:  Nej, reformen er IKKE en fiasko. Den skal have tid til virke tilfuldest, før den kan evalueres.  Nej, vi kan ikke rulle L409 tilbage og som en lille krølle på halen: Det er resultaterne i "Nationale Test", der skal bruges til at se om reformen virker, så derfor: Nej, de "Nationale Test" kan ikke fejle og vi skal hvertfald fortsætte med dem indtil vi har noget, der er bedre.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Vi har som land formået at vælge nogen politikere som meget gerne vil være vores venner, hvert fald når krydset skal sættes. Skal der så tages et ærligt ansvar for noget der er kuldsejlet, så står vi stort set med en flok svagpissere, der gør alt hvad de kan for at undgå at tage det ansvar, som retteligt er deres.

Reformen er ikke ef fiasko. De "Nationale Test" er ikke en fiasko. Det er fordi, ingen politikere vil stå ved deres fiaskoer. Derfor skal vi bare gi den gas og give reformen tid til at virke. Fiaskoen eksisterer ikke.