Folkeskolens leder:

Skyklapper

Underrubrik

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Man ser åbenbart det, man vil se, og ikke mere.

Det synes at være tilfældet i en analyserapport, Kommunernes Landsforening (KL) og Finansministeriet sammen står for: 'Udfordringer og muligheder - den kommunale økonomi frem mod 2010'.

I rapporten er Næstved Kommune fremhævet som en mønsterkommune, når det gælder økonomistyring af skolevæsnet. En kommune, andre kommuner kan ringe til og få gode råd om, hvordan et sådant væsen skal tæmmes.

Nu er der bare lige det ved det, at regnedrengene bag analyserapporten tilsyneladende har glemt en detalje om, at Næstved Kommunes skolevæsen kører med et bragende underskud.

Rapporten fremhæver, at Næstved-modellen indeholder en øget selvforvaltning og omkostningsbevidsthed. Nærmest som i en privat virksomhed.

Både kulturdirektøren og formanden for den lokale lærerkreds har svært ved at se det glansbillede, som rapporten tegner. De mener begge, at det er falske forudsætninger, rapporten arbejder ud fra, og at den mangler faktuelle oplysninger.

Se, nu kunne man blive rigtig vred og skælde og smælde på regnedrengene, der arbejder med skyklapper på og kynisk vil have virkeligheden til at passe ind i deres teoretiske skrivebordsarbejde.

Og det gør man så: skælder og smælder ...

Det var dejligt. Men tilbage står stadig, hvordan kommer man så videre?

Hvis KL og ministeriet har ret i, at Næstved-modellen er værd at fremhæve, skulle de på et tidligere tidspunkt i forløbet have indledt en dialog og inddraget blandt andre lærerne og kulturdirektøren, for det kan ikke være rigtigt, at regnedrengene ikke har vidst, at der var noget galt med økonomien i Næstved.

Modellen, som bliver fremhævet, ser nemlig rigtig god ud på papiret, men man mangler stadig at se den gennemført i praksis.

Det drejer sig om decentralisering, så det klodser, med selvstyrende skoler, der kører med eget budget efter almindelige virksomhedsprincipper. Deri ligger så muligheden for en stor selvstændiggørelse og ansvarsfølelse fra den enkelte skoleleder til lærere, elever og forældre. Inden for rammerne kan de så diskutere sig frem til pædagogiske og didaktiske retningslinjer. Et godt udgangspunkt for at få den gode skole i lokalsamfundet. Det er synd, at en muligvis god idé bliver overskygget af fejlagtige oplysninger, fordi regeringen og kommunerne konstant bliver beskyldt for kun at gå efter at ville spare på skoleområdet. Den opfattelse er det nemlig nemt at fastholde ud fra det, vi kan læse om Næstved.

Manipulation med tal er vel ikke for stærkt et ord at bruge i den sammenhæng.

Nu sidder man så tilbage og spekulerer på, om hele den fint anlagte rapport er så fyldt med fejl, at den helt mister sin troværdighed.

Modellen, som bliver fremhævet, ser nemlig rigtig god ud på papiret