Debat

Det skal være attraktivt at være lærer!

Gordon Ørskov Madsen, Århus Lærerforening > kreds 133

Publiceret

1.-SUPPLEANT:

Niels Jørgen Jensen

8600 Silkeborg

Kreds 132

2.-SUPPLEANT:

Sisse Olsson

8000 Aarhus C

Kreds 131

Stillere & kreds:

Trine Falck Steen 132 • Per Bech Knudsen 132 • Esben VesterMorsing 132 • Stine Helleberg Therkildsen 132 • Charlotte Studtmund132 • Helene Salvagni Binderup 132 • Anne-Mette Bjerre 132 • TanjaSkov Bohøj 132 • Nikolaj Majbækgaard 132 • Kirsten Lind Bjørnkjær132 • Allan Poulsen 132 • Thomas Lund Jørgensen 132 • Frank MøllerLarsen 131 • Annette Værum Hinkbøl 131 • Vivi Gottlieb Larsen 131 •Mette Gaarde Vedstesen 131 • Jørn Petersen 131 • Anders HenrikAndersen 131 • Barbara Bjørnestad Kolby 131 • Morten Haa Johansen131 • Liss Eriksen 131 • Torben Gejl Kristensen 131 • Jens MichaelPovlsen 130 • Mads Alexander Christensen 130 • Anna RysbjergChristensen 130 • Rikke Stage 130 • Birgitte Knobelauch Ramm 130 •Martinella Mariann Ojeda Bach 130 • Mette Søndergaard 130 • AnneJulie Høgh Boel 130 • Pia Madsen 130 • Leif Plauborg 130 • ConnieLisbeth Rønnow Goosmann 137 • Rikke Marie Thomasen 137 • LiselotteLybech Pedersen 137 • Rikke Harboe Jensen 137 • Aksel Madsen 137 •Anne Hansen 137 • Dorte Tind Jørgensen 011

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi skal have en ny central arbejdstidsaftale. Lov 409 skal væk på alle skoleområder - der skal være aftalte forhold! En ny aftale skal have konkret værdi for lærerne. Det er en afgørende forudsætning for at sætte fart på samarbejdet om skolen. Jeg vil bruge al min viden, vedholdenhed og erfaring som nuværende overenskomstudvalgsformand til at komme i mål med en ny aftale. Det har lærerne og skolen fortjent!

Lærerne skal have fagprofessionel frihed. Det kræver ledelsesansvar i stedet for styring, fokus på god undervisning i stedet for kontrol, klare prioriteringer i stedet for at lade stå til. Nogle kommuner og skoler lider af »projektitis« og sætter mange initiativer i gang, uden at det giver mening på skolen. Vi har brug for ledelse med skarpt fokus på god undervisning.

Der skal etableres et forpligtende samarbejde om skolen. Det haster med at finde løsninger på inklusion, så hverken elever eller lærere lades i stikken. For få tager ansvar for at prioritere i alt for mange opgaver - det belaster arbejdsmiljøet. Elevernes skoledag skal være kortere og have mere kvalitet - det er fornuftig prioritering. Der er positive signaler om samarbejde og fælles løsninger. Men ord er ikke nok. Der må og skal handling til.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Kollektivet og vores fællesskab skal styrkes. Vi skal bruge den kollektive styrke, som vi faktisk har. Vi skal som fagforening blive stadig bedre til at organisere fællesskabet. Når lærerne har indflydelse på egen arbejdssituation og på skolens udvikling, så gavner det undervisningen - eleverne lærer mere. Den gryende optimisme skal helt ud på lærerværelset. Der er ganske enkelt brug for flere lærere og frihed til at være professionel.