12 procent af de ansøgere, der var til optagelsessamtale på en læreruddannelse fik nej. Det er fire gange så mange som det første år med de nye optagelseskrav.

Karaktersnittet blandt nye lærerstuderende stiger fortsat

De skærpede adgangskrav til læreruddannelsen har virket. Ved optaget i 2014 var karaktergennemsnittet blandt de optagne oppe på 6,9. Det er steget fra 6,2 i 2012 over 6,6 i 2013. Og i modsætning til det første år med de nye krav, var der denne gang en del - 233 personer - der fik nej ved optagelsessamtalen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som udgangspunkt skal man med de nye krav have 7 i gennemsnit fra den adgangsgivende eksamen. Har man ikke det, kan man komme ind via en optagelsessamtale. Uddannelsesministeriet har gennemført en evaluering af sidste års optagelsesforløb, og den viser, at selv blandt de ansøgere, der afvises eller ikke møder op til samtalerne, er der bred enighed om, at optagelsessamtalerne er relevante i forhold til uddannelsen.

Uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen konkluderer, at det nye optagelsessystem er med til at understøtte, at de studerende, der bliver optaget på læreruddannelsen, er motiverede, reflekterede og har lyst til at udvikle folkeskolen:

"Optagelsesmetoder som for eksempel samtaler og test udfordrer ansøgerne til at overveje deres studievalg en ekstra gang. At de ikke kun optages på baggrund af deres karaktergennemsnit kan med andre ord være med til at sikre det helt rigtige match. Jeg vil derfor opfordre alle uddannelser til at overveje deres optagelsesformer og lade sig inspirere af gode erfaringer", siger Sofie Carsten Nielsen i en pressemeddelelse.

Et af formålene med at fastlægge en adgangskvotient til læreruddannelsen har været at mindske frafaldet fra uddannelsen. Og umiddelbart viser evalueringen, at der har været et mindre fald i frafaldet fra cirka 20 til 18 procent for de ansøgere, som har været til optagelsessamtale. Men evalueringsgruppen understreger, at faldet blandt de studerende med lave karakterer er på grænsen til at være statistisk signifikant, og at der er nogle fejlkilder, som samlet betyder, at det er har en positiv effekt i forhold til at nedbringe frafaldet på læreruddannelsen.

Læreruddannelsen kæmper fortsat med faldende ansøgertal

Fire gange så mange afvist

Det første år med de nye optagelseskrav afviste professionshøjskolerne kun tre procent af de ansøgere, der dukkede op til optagelsessamtalen. Det antal er steget markant, så 12 procent eller 233 ansøgere sidste år fik nej til optagelse efter samtalen. De har fået nej, fordi de fik under den fastsatte minimumsscore på 30 point på den pointskala, intervieweren skal bruge. Sidste års evaluering konkluderede da også, at interviewerne skulle instrueres i bedre brug af pointskalaen.

Ligesom året før sker den væsentligste frasortering dog før samtalerne - 22 procent af de indbudte mødte ikke op til optagelsessamtale i 2014.

Læreruddannelsen: Adgangskarakterer er steget en smule



Læs mere

Evaluering af optagelsessamtalerne 2014