Formand for de lærerstuderende Bob Bohlbro glæder sig over den positive evaluering af optagelsessamtaler på læreruddannelsen.

Læreruddannelsen: Adgangskarakterer er steget en smule

Nye optagelseskrav på læreruddannelsen har hævet det faglige niveau, og de studerende er mere motiverede. Det viser en ny evaluering af optagelsessamtaler på læreruddannelsen. De studerende glæder sig og ønsker kvote 1 afskaffet.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Indtil 2013 var det nok at bestå en gymnasiel eksamen, hvis unge ønskede at blive lærer. Nu kræver det et karaktergennemsnit på mindst 7. Har de unge ikke snittet, skal de gennem en optagelsessamtale for at komme ind på læreruddannelsen.

Målet med de nye optagelsesregler var at sortere de mindst motiverede ansøgere fra og at få mere studieegnede studerende. Og det er lykkes, viser "Evalueringen af optagelsessamtalerne på Læreruddannelsen", som Uddannelses- og forskningsministeriet og Danske Professionshøjskoler i fællesskab netop har offentliggjort.

Karaktergennemsnittet på de lærerstuderende er steget fra 6,2 i 2012 til 6,6 i 2013. Optagelsessamtalen udfordrer de unge på, om de virkelig vil være lærer.

"Samtalen tester ansøgeren på flere parametre bl.a. motivation, analytiske evner og personlig integritet. Det giver et godt billede af, om ansøgeren har det, der skal til for at blive lærer", lyder det fra formand for Danske Professionshøjskoler Erik Knudsen i en pressemeddelelse.

Lærerstuderende glæder sig over åbenhed fra ministeren

Respekten om uddannelsen skal fastholdes

Uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen lægger vægt på at skabe og fastholde respekt omkring uddannelsen, så flere af de dygtigste unge vælger at blive lærer.

"Den nye uddannelse stiller større faglige krav til den enkelte studerende. Derfor har vi skærpet optagelseskravene, så læreruddannelsen kun optager motiverede og reflekterede ansøgere. Nu er det vigtigt, at professionshøjskolerne udvikler konceptet for uddannelsessamtalerne, så vi fortsat optager de mest talentfulde ansøgere med lyst til at undervise og skabe en god og udviklende skoledag for eleverne", lyder det fra Sofie Carsten Nielsen i en pressemeddelelse fra ministeriet.

250 flere har søgt læreruddannelsen

Mange springer fra samtalen

Hele 21 procent af de indkaldte ansøgere sprang fra, inden de nåede til samtalen. Men kun fire procent blev sorteret fra pågrund af samtalen. 

Evalueringen konkluderer på den baggrund, at det nye optagelsessystem ikke er "hårdt nok". Men formand for de lærerstuderende Bob Bohlbro mener ikke, at der nødvendigvis skal frasorteres flere ved samtalerne. 

"Man skal ikke have et mål om at sortere x antal ansøgere fra. Målet må være, at samtalerne skal finde de personer, der er motiverede. De fire procent, der er sorteret fra, synes, vi er fint", siger Bob Bohlbro til folkeskolen.dk  

Han glæder sig over den positive evaluering.

"Jeg er glad for, at både ministeriet og professionshøjskolerne ser positivt på det. Det er noget, vi har kæmpet længe for".

De lærerstuderende så helst, at den positive evaluering ville føre til, at alle lærerstuderende blev optaget via optagelsessamtaler.

"Vi er kede af, at man stadig skal have kvote 1", siger Bob Bohlbro.

Læs mere

Evaluering af optagelsessamtaler på læreruddannelsen