Debat

Klog på arbejdstids­­­­forhandlingerne

Glædeligt, at både KL og DLF går efter at nå frem til et resultat

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Under overskriften »Bliv klog på OK 05« arrangerede en række kredse i slutningen af februar en konference i Odense Kongrescenter.

Over 200 kredsdeltagere meldte sig en flot optakt til Overenskomst 05.

Anders Bondo Christensen og Herlevs borgmester og formand for KLs lønudvalg Kjeld Hansen var inviteret til i fællesskab at komme med tanker, visioner, ønsker og håb for en ny arbejdstidsaftale.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Kjeld Hansen understregede, at der for tiden udelukkende er tale om en timeout i forhandlingerne, og at målet for ham er, at der nås et resultat på dette område, inden de øvrige forhandlinger om Overenskomst 05 går i gang.

Det lød unægtelig som sød musik. For kunne det lade sig gøre, så ville det lette mange af de problemstillinger, Overenskomst 05 i øvrigt lægger op til.

Det forslag til en arbejdstidsaftale, vi har lagt på forhandlingsbordet, tager som bekendt sit afsæt i, at alle lærere skal have et råderum af timer omfattende hele undervisningsopgaven, hvorefter det er lærerne selv, der planlægger, hvordan timerne skal bruges.

Tilsyneladende er KL positivt stemt. Når det alligevel ikke lykkedes at nå et resultat i december, lød forklaringen, at tiden havde været for knap til at nå frem til en aftale, der i indhold og ordlyd efterfølgende ville kunne forstås af alle.

Et problem er at få defineret, hvilket ledelsessyn en ny arbejdstidsaftale for lærerne lægger op til.

I KL er det ikke umiddelbart blevet forstået, at der ikke er et indbygget modsætningsforhold mellem lærere, der arbejder selvstændigt i forhold til at løse den konkrete undervisningsopgave, og professionelle skoleledere, der har til opgave at rådgive, vejlede, inspirere og træffe beslutninger såvel i forhold til enkelte lærere som i forhold til hele skolens virksomhed.

Derfor skal denne del af en kommende arbejdstidsaftale beskrives tydeligere. Der skal ikke herske tvivl om, at folkeskolen har brug for god ledelse, og slet ikke om, at vi ønsker at underbygge, at den finder sted.

Fra Kjeld Hansens side blev det understreget, at KL ikke er ude efter at presse flere undervisningstimer ud af lærerne.

Så langt så godt, men hvilket maksimalt undervisningstimetal vi skal ende på, afventer fortsat, og selvom Kjeld Hansen fik nævnt 750 timer per lærer, var det jo ikke arbejdstidsforhandlinger, vi deltog i.

Alligevel lykkedes det at få udryddet en misforståelse. Når KL melder ud, at lærerne skal have en arbejdstidsaftale, der svarer til den, de øvrige kommunalt ansatte har, altså 37 timer per uge, så er det fortsat en årsnorm, der tænkes på. Lærernes fleksibilitet kan man ikke undvære.

Konklusionen er, at der den dag i Odense Kongrescenter ikke var tvivl om, at de to hovedaktører gik efter at nå et resultat.

Det glæder vi os af mange gode grunde til.

Lotte Lange

formand for fagligt udvalg