Lærer til lærer

Task baseret læring i fransk

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når du arbejder med taskbaseret læringsforløb, skal du forestille dig, at det er ligesom når du skal male noget i i dit hjem. Forarbejdet skal være i orden inden du går i gang: Gulvene skal dækkes af, tapes af, grundrenses, spartles med Polyfilla og grundes før det egentlige arbejde med malingen går i gang.

Det giver rigtig god mening at arbejde task-baseret i sprogfagene. Det vil give bedre læringsforløb for eleverne at arbejde med de tre faser; før-tasken, task-fasen og efter-tasken, fordi forforståelse og evaluering kommer til at hænge meget bedre sammen med selve aktiviteterne.

Rent praktisk vil man kunne sætte sit taskbaserede forløb ind i selve årsplanen. Her kan man så vende tilbage til evalueringsdelen og anvende den i forberedelsen af det næste læringsforløb. Herved anvender man spiralineprincippet.

I før-tasken er det tilladt at bruge dansk hvorimod i selve tasken skal man insistere på at eleverne anvender fremmedsproget.

Før-tasken kan fx indeholde præsentation af ord, kulturelle forhold, transparence, billeder og illustrationer, puslespil, you tube, forskellige hjemmesider, mind mapping, lettere tekster som introduktion til selve tasken.