Lærer til lærer

Tanker efter DLF og UCC's kursus i engelsk/fransk

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tanker efter kurset hos DLF og UCC i sprog:

Det er en udfordring at lære sprog – og at huske hvad man har lært.

Det kan være noget af en udfordring for eleverne – for ikke at nævne læreren - at omstille sig og gøre sig klar til en sproglektion.

Det er en udfordring at planlægge undervisning der stemmer overens med det nye sort indenfor forskning omkring sprogindlæring og som virker motiverende for eleven.

Der er mange udfordringer i sprogundervisningen, og jeg må sige, at jeg er meget postitiv overfor den task-baserede tilgang der, som jeg ser det, tilgodeser mange aspekter i sprogundervisningen.

Som den metodiske tilgang lyder, bør din lektion eller dit forløb opbygges med en før-task, en task og en efter-task, eller sagt på en anden måde, en start, en midte og en slutning. Det væsentlige er, at eleven er kommunikativ/produktiv i løbet af task-delen.

Før tasken: Introduktion hvor man evt. kan samle op på tidligere tilegnet viden og bygge bro til næste ”projekt”. Her er det vigtigt at det giver mening for eleven.

Taskfasen: Skal foregå på målsproget og er selve den opgave eleven skal arbejde med og være kommunikativ og produktiv i.

Efter-tasken: EN afrunding der også peger videre. Hvad lærte vi lige? Hvad gjorde vi? Hvad oplevede I? Hvilke tanker, hvilken ny læring førte det til?

I virkeligheden virker det banalt, men dette er altså en tilgang som gør formål og indhold meget klar!