Med fælles leg, læring og aktiviteter gør vennespillet en forskel for eleverne både nu og på sigt, mener ADHD-foreningen.

Vennespil skal styrke fællesskabet i indskoling og specialklasser

Et stærkt socialt fællesskab er i fokus for årets indskolingskampagne Vild & Stille fra ADHD-foreningen. Kampagnen skal bidrage til arbejdet med social inklusion på skolerne gennem fælles leg, læring og fysisk aktivitet.

Publiceret

Sådan spilles vennespillet

Vennespillet kan spilles på flere måder. En af dem foregår pådenne måde:

  • Spillebrikkerne lægges med billedsiden nedad på bordet. Sørgfor at blande dem godt.
  • Aktivitetsbrikkerne lægges med billedsiden nedad, tydeligtadskilt fra de andre spillebrikker.
  • Spillerne vender efter tur to brikker. Er der ikke sammeillustration på, vendes brikkerne igen, og det er næste spillerstur.
  • Når en spiller vender to ens brikker, er det et stik. Spillerenskal nu udføre en aktivitet sammen med en makker.
  • Spilleren vender en aktivitetsbrik. Nederst på brikken er deren række bobler. Spilleren tæller boblerne og tæller derefter detsamme antal i spilleretningen.
  • Aktiviteten på brikken udføres af spilleren sammen med denmakker, der er talt frem til ud fra boblerne. Aktiviteten kan væreen dansk- eller matematikopgave, for eksempel at forme et bogstavmed kroppene eller at skrive et ulige tal på ryggen af makkeren,som så skal gætte tallet.
  • Når aktiviteten er fuldført, deles stikket, så spiller ogmakker får en spillebrik fra stikket.
  • Herefter er det næste spillers tur til at vende tospillebrikker.
  • Spillet er slut, når der ikke er flere spillebrikker at vende.Vinderen af spillet er den eller de spillere, som har fået flestspillebrikker.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et stærkt socialt fællesskab i klassen er fundamentet for det enkelte barns trivsel og personlige udvikling, men det er også afgørende for arbejdsglæde, motivation og indlæring. Derfor indeholder årets Vild & Stille-kampagne fra ADHD-foreningen et spil, som blander det traditionelle vendespil med fysisk aktivitet, samarbejde og læring i fagene dansk og matematik.

Spillet hedder Vennespil og går ud på, at børnene skal løse opgaver parvis. Når en elev finder to ens spillebrikker, skal han eller hun løse en faglig og fysisk opgave sammen med en makker, hvorefter de deler stikket.

Stor interesse for kampagne om børn med ADHD

Spillet kombinerer således fællesskab, leg, samt faglig og social læring på en måde, der er sjov og nem at gå til for både børn og voksne, hedder det i oplægget fra ADHD-foreningen.

Vennespillet er sendt ud til samtlige skoler

Motiverne på spillets brikker illustrerer sociale hensyn og kompetencer, som "Tal pænt", "Hjælp hinanden" og "Inviter til leg". Eleverne kan også bruge brikkerne til at udarbejde en plakat med klasseregler.

"Det er vores overbevisning, at Vild & Stille gennem fælles leg, læring og aktiviteter bidrager til et arbejde, som gør en forskel for rigtig mange børn - både nu og på sigt", siger formand for ADHD-foreningen Jette Myglegaard.

Det gratis venespil er sendt ud til alle 0. til 3. klasser i folkeskoler, friskoler, privatskoler og specialskoler. Man kan både spille vennespillet fysisk i klassen eller prøve den online version på kampagnens hjemmeside. Børn kan således også spille spillet derhjemme.

Vild og stille-kampagen har kørt siden 2010

ADHD-foreningen har kørt Vild og Stille-kampagner siden 2010. Det første år sendte foreningen lege ud, så alle elever i klassen kunne mærke, hvordan det er at have uro i kroppen.

Indskolingsklasser fra over 900 skoler valgte at deltage. Interessen var så overvældende, at ADHD-foreningens direktør, Camilla Lydiksen, konkluderede, at kampagnen var kommet for at blive.

Gratis ADHD-kampagne opfylder et stort behov hos lærerne

I 2011 tilbød foreningen igen indskolingsklasser at deltage i kampagnens lege og supplerede samtidig med et brev til forældrene, hvor de kunne læse om ADHD og fik en opfordring til at gå ind i et elektronisk spørgeskema med syv spørgsmål, som skulle få dem til at tænke over, om de selv gjorde nok for at styrke fællesskabet i klassen.

I 2013 sendte ADHD-foreningen minibogen "Alle er gode til noget" ud til alle elever i 0. til 2. klasse. Her skrev forfatteren Renée Helmig Toft Simonsen om at være uden for og finde vej ind i fællesskabet igen.

ADHD-foreningen forærer de yngste elever en bog om at være udenfor

Se vennespillet via linket til højre for artiklen.