Ny forældreforening kæmper mod skolereformen

Folkeskoleforældre er navnet på den nye organisation, som tror på lærerne, men er imod folkeskolereformen. Foreningens mål er en folkeskole baseret på evidens - og hvad der er praktisk muligt.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi tror på lærerne, men vi tror ikke på skolereformen. For vi ønsker en skole, der modsat denne reform repræsenterer et bredt dannelsessyn. Og så ønsker vi en skole, der både bygger på evidens og kan implementeres i praksis", siger talsmand for Folkeskoleforældre Thomas Høi.

Foreningen er opstået på baggrund af Facebook-gruppen  ´Forældre imod den nye skolereform'. Flere opfordrede gruppen til at stifte en reel forening. Det skete så for alvor for to uger siden. Dermed kommer der en ny forældrestemme i debatten, der vil trække i en anden retning end organisationen Skole og Forældre, som primært er en forening for skolebestyrelser.

7 ud af 10 forældre: Invester mere i folkeskolen

"Skole og Forældre er meget positive over for reformen. Men vi mener hverken, at reformens one size fits all-ramme bygger på evidens eller er løsningen for alle skoler. Og det vil vi arbejde for at gøre opmærksom på", siger Thomas Høi.  Han fortæller, at flere organisationer og partier er interesserede i et samarbejde med foreningen. Han har eksempelvis udvekslet telefonnumre med Lærerforeningens formand Anders Bondo Christensen.

"Vi skal selvfølgelig samarbejde på alle de områder, hvor vi kan blive enige. For eksempel omkring lavere klassekvotienter og mere brug af to-lærerordninger. Vi er på ingen måde imod lærerne. Vores erfaring er, at lærerne gør det bedste, de overhovedet kan. Men skolerne er slet ikke klar til reformen og det giver i hvert fald ikke basis for et fagligt løft for børnene. Der er desuden ikke kommunikeret ret meget ud, og noget af det, der kommunikeres ud, eksempelvis omkring lektiecaféen, er slet ikke inden for lovens rammer",  siger Thomas Høi, som blandt andet baserer erfaringerne på sine egne børn.

Han bor i Skanderborg og har fire børn i skolealderen. De to ældste går i 9. klasse og 5. klasse i folkeskolen, mens de to mindste går i børnehaveklasse og 1. klasse på en friskole.

Mod tvungen lektielæsning

Helst så foreningen en helt anden organisering af folkeskolen. Men i første omgang er et delmål, at forsøge at påvirke, at lektiecafeerne ikke bliver obligatoriske efter næste folketingsvalg.

"Tidligere kunne eleverne gå ned i lektiecafeen og få hjælp, når der var behov for det. Og det giver god mening. Nu sidder 26 elever med én lærer eller én pædagog og skal lave lektier - uanset, om det giver mening eller ej. Vi er enige i, at man skal forsøge at bryde den negative sociale arv, men som det er nu, ender det med, at man bryder den positive sociale arv", siger Thomas Høi.

Forældre: Lærerne er rigtig vigtige for samfundet

Få øjnene op for problemer

Han er ærgerlig over, at skolebestyrelser eller skolelederne udelukkende forholder sig positivt til reformen.

"Man kan ikke rette op på noget, før man kan se problemerne", siger Thomas Høi.

"Hvis flere forældre gør som jeg og melder deres børn ud af folkeskolen, så bliver det ikke godt". Han tror faktisk på, at der er stor fare for, at flere forældre gør det:

"Og det er da et dårligt udgangspunkt for en folkeskole".

Foreningen Folkeskoleforældre har nu godt 700 medlemmer, men håber hurtigt at blive større. Det er gratis at være medlem af Folkeskoleforældre - læs mere via linket til højre for denne artikel.