Bliv klogere sammen: 140.000 skal debattere folkeskole

I weekenden holdt Folkeskolens redaktion seminar for de mange fagfolk, der blogger på folkeskolen.dk. Formålet er at styrke de faglige netværk og den skoledebat, som lever på folkeskolen.dk

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bloggerne og aktive i de forskellige faglige netværk fik først og fremmest hilst på hinanden og udvekslet ideer til blogs og til emner, som redaktionen skal tage fat på. Derudover var der oplæg og øvelser med  fokus på bloggen som et værktøj til at fremme debatten om skole og fag.

Læs og bliv glad

Bloggerne på folkeskolen.dk består af rigtig mange folkeskolelærere, men også fx it-konsulenter og professionshøjskole-lektorer og andre eksperter. Nogle blogger om fag på folkeskolen.dk's faglige netværk - andre om skolepolitik og arbejdsforhold.

Der er nu cirka 140.000 unikke besøgende om måneden på folkeskolen.dk. Alle er de inviteret til at smide deres mening i kommentarfeltet på blogs og artikler. I 2013 var der flere end 6000 kommentarer på folkeskolen.dk. Det vidner om, at der allerede foregår en god debat, sagde chefredaktør på Folkeskolen, Hanne Birgitte Jørgensen, da hun bød velkommen til bloggertræffet på Gl. Avernæs på Fyn.

En blogfunktion med space til det hele

Reform og arbejdstid er selvfølgelig meget vigtige emner at debattere, men debatten på folkeskolen.dk skal kunne rumme alle aspekter af skolen, mener blogger på folkeskolen.dk, cand.pæd. i historie og lektor på Læreruddannelsen Zahle, Sten Larsen.

"Det skal være en blogfunktion med space til det hele", siger han.

Sten Larsen skriver blogs om historiefaget til det faglige netværk Historie og samfundsfag. På Gl. Avernæs blev bloggerne på dette netværk enige om, at de gerne vil debattere, om der er en sammenhæng mellem mere bevægelse i skoledagen og elevernes historiebevidsthed. Blandt meget mere.

Der er masser af artikler og blogs på folkeskolen.dk om lærernes nye arbejdsbetingelser, men det er vigtigt også at have fokus på pædagogikken og folkeskolens overordnede projekt, mener Sten Larsen.  

"Den didaktiske diskussion må ikke ekskluderes. Hvad der sker ude i klasselokalerne, skal vi også have med", siger han.

Faglig debat i et popunivers

Den tid, lærerne bruger på medier, vil nu blive taget mere seriøst end nogensinde. Det sagde blogger og blogekspert Julia Lahme, da hun holdt oplæg om opbygning af og mulighederne med blogformatet. Et blogindlæg skal være kort og konkret, ikke for at negligere nuancerne, men for at komme rundt om mange emner.

"Til efteråret får I rigtig travlt", sagde Julia Lahme om den nye reform- og arbejdstid, der venter fra august.

"I have a dream"

Julia Lahme mener, at debatten om skolen kan styrkes af gode blogindlæg. En af præmisserne for at skrive blog er at sende sit budskab af sted på få ord. Flere af bloggerne spurgte, om kortfattethed bliver på bekostning af nuancerne. Men det mener Julia Lahme ikke, det gør. Tværtimod giver det mulighed for at nå ud i flere hjørner.

"At blogge handler om at kommunikere vigtig viden i en nem indpakning. Man kan godt indskrive sig i et popunivers uden at fremstå som dum", sagde Julia Lahme.

Find de faglige netværk for dine fag til højre og vær med i debatten!