Moderne komponister skal ind i skolen

”Lærerne kender ofte ikke meget til moderne komponister og synes, det er lidt fremmed ligesom eleverne. Derfor skal mit materiale give dem mulighed for at arbejde med musik ved at komme direkte ind i komponistens værksted uden at de selv behøver at kende noget til det på forhånd”, siger Else Marie Okkels - forfatter til et prisbelønnet musiklæremiddel.

Publiceret Senest opdateret

undervisningsmiddelprisen

Undervisningsmiddelprisen er på 105.000 kr. fordelt på enprisvinder og to andenpladser. Priserne er sponsoreret afUndervisningsministeriet, Center for Undervisningsmidler ogfagbladene folkeskolen, Gymnasieskolen, Uddannelsesbladet ogmedlemsmagasinet Frie skoler.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Else Marie Okkels, som er lektor på University College Syddanmark i Haderslev og Esbjerg og forfatter til "I danske komponisters værksteder 1", fik en dels andenplads blandt de 64 indstillede undervisningsmaterialet til Undervisningsmiddelprisen.

"Materialet er tænkt som en brobygning mellem en kunstnerisk og en pædagogisk verden. Der optræder et enkelt værk gennem hele materialet og det er det, man beskæftiger sig med. Man kommer ind i komponistens hjem på Færøerne og ser, hvordan han lever og komponerer.

Eleverne kan også selv komponere små værker", fortæller hun.

Materialet består af en cd, en dvd og en bog. Det hele er blevet til i samarbejde med Dansk Komponist Forening, som gerne vil udbrede kendskabet til moderne kompositioner i skolen. Derfor kan eleverne også selv komponere værker og oploade dem til foreningens hjemmeside. Her vil de blive kommenteret af en rigtig komponist.

"Mødet med det professionelle løfter helt vildt i folkeskolen. Men netop moderne kompositioner er svære at undervise i for de fleste lærere. Derfor er der også lærermateriale, hvor lærerne selv kan blive introduceret til kompositioner og den begrebsverden, som hører med", forklarer Else Marie Okkels.

Der er QR-koder, så eleverne kan tage musikken med overalt - og de kan også tage billeder og bruge dem til at arbejde med musikken i. Lektor Dorthe Carlsen har skrevet et afsnit om danskfaglige aktiviteter i forbindelse med kompositionerne, så materialet kan anvendes tværfagligt.

Brobygningsprojekt til tyskundervisning vinder stor pris