"I tjekker ud fra læreruddannelsen med et højt niveau", fremhævede skolechef i Silkeborg Huno Jensen

Stolte dommere er optimistiske på folkeskolens vegne

Aftagerne – dvs. lærernes chefer ude i de kommunale skolevæsener – er med til at bestemme, hvilke bachelor- og PD-projekter, der skal præmieres af lærerprofession.dk. Og de er meget stolte og optimistiske på folkeskolens vegne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som skolechef i Silkeborg Huno K. Jensen fremhævede det, så er folkeskolen ansvarlig for at give vores børn den bedste start på et liv, vi ikke kender ret meget til: "Jeg læste forleden, at 30 procent af de job, vi har i dag, slet ikke eksisterede for 10 år siden".

"Men efter at have læst de her bacheloropgaver har jeg svært ved at bevare pessimismen. Jeg må sige, at I tjekker ud fra læreruddannelsen med et højt niveau inden for nytænkning, innovation, refleksion og balancen mellem lokal og global evidens".

Vinderprojekter handler om begejstring

Huno Jensen ser lærerprofession.dk som et brud med en mangeårig tradition i den danske skoleverden for, at man ikke taler om, at nogen er bedre end andre. Og det er en forandring mod det mere konkurrencemindede, som han tror, kan være motiverende for mange af de drenge, som kæmper med motivationen i skolen.

Han er særdeles interesseret i at lokke nogle af de nominerede nyuddannede professionsbachelorer til Silkeborg og lokkede med billige byggegrunde. Det samme gjorde hans kollega fra Randers, Torben Bugge, der har siddet i dommerkomiteen og har fundet prismodtagerne for de bedste diplomafhandlinger. Det er afhandlinger skrevet af færdiguddannede, som har videreuddannet sig med en Pædagogisk Diplomuddannelse.

Blog: Lærerprofession.dk - grund til begejstring!

"De her projekter kan være med til at profilere folkeskolen", understregede han. Han har især kigget efter projekter, som ser sig selv i det paradigmeskifte, som folkeskolereformen er en eksponent for. "For det er en forandring, der har været i gang længe, men som vi bare ikke har været så gode til at italesætte", sagde han om forandringen fra en undervisnings- til en læringsdimension.

"Og jeg er stolt af, at folkeskolen leverer på et så højt niveau!".

Nye bachelorprojekter Et andet dommerkomitemedlem, lektor Lars Emmerik Damgaard Knudsen, sidder også i den faggruppe, som er i gang med at udvikle bacheloropgaven i den nye læreruddannelse, hvor der er afsat dobbelt så mange ECTS-point, altså dobbelt så meget studietid som hidtil, til bacheloropgaven.

"Men flere professionshøjskoler lægger op til at bruge den tid til at gøre de studerende mere studievante i stedet for at bruge den til at lære dem undersøgelsesmetoder, for eksempel indsamling af empiri eller pilotprojekter", påpegede han.

Ph.d.: Lærerstuderende bør lære at observere og analysere

Han håber, at de fremtidige bacheloropgaver i højere grad kommer til at bryde grænserne omkring linjefaget og bevæge sig uden for klasselokalet, ud at se på, hvordan læseindlæringen begynder allerede i børnehaven, ud at se, hvad lærerens arbejde betyder for eleverne, når de er på gangene eller hjemme ved spisebordet, og hvad den betyder for forældrene og for skoleledelsen. I sin tale cirklede han om det spændingsfelt mellem uddannelse til en profession og uddannelse som udgangspunkt for videreuddannelse, som læreruddannelsen og bacheloropgaven befinder sig i, og som netop er det lærerprofession.dk hylder ved at præmiere de projekter, som har fokus på sammenhængen mellem teori og lærerpraksis.

"Jeg håber, at vi kommer til at se mange flere innovative bachelorprojekter, hvor produktet bliver en del af afleveringen og flere projekter, hvor der er arbejdet med undersøgelsesmetoder".

Formanden for Læreruddannelsens Ledernetværk Elsebeth Jensen takkede fagbladet Folkeskolen og ikke mindst tidligere chefredaktør Thorkild Thejsen, som er ildsjæl og hovedarbejdskraft i projektet for etableringen af lærerprofession.dk:

"I mange år har vi haft et kæmpe resursespild ved eksamensbordene, hvor kun den studerende, eksaminator og censor fik glæde af arbejdet. Vi skal have noget mere bæredygtighed i form af maksimal brug og genbrug af vores arbejde - det kan lærerprofession.dk".