Sally Dorff Hansen fra læreruddannelsen Zahle i København fik idag overrakt lærerprofession.dk's pris for bedste bachelorprojekt. Sally har skrevet et om vigtigheden af, at udskolingseleverne ikke læser af pligt, men af lyst.

Vinderprojekter handler om begejstring

Danmarks bedste bachelorprojekt fra læreruddannelsen og det bedste pædagogiske diplom-projekt er nu kåret. Begge projekter handler om elevernes lyst – lysten til at læse og interessen for at arbejde med internationale forhold.

Publiceret

Vinderne

Bachelorprojekter:

1. "Lyst til læsning - et projekt om lystlæsning i udskolingen"af Sally Dorff Hansen, Læreruddannel-sen Zahle i København, UCC

2.  "Inquiry Based Learning i matematikundervisningen ogskolen som vitaliseringsmiljø" af Helle Rosenkvist Volsgaard,Læreruddannelsen i Haderslev, UC Syddanmark. 

3. "Litteraturundervisning i det senmoderne samfund" af JanniLybech , Læreruddannelsen i Aarhus, Via UC.


Diplomprojekter:

1. "Effektiv tilgang til interkulturel kompetence" af MarianneVincent Ancher, Via UC.

2. "Niveaudeling, vejen til inklusion?" af Ellen AhrensbackRoesgaard, Via UC.

3. "Science-talenter i Hvidovre" af Søren Peter Dalby Andersen,UCC.


Særpris til et projekt om it-støttet undervisning

1. "Engelskfaget i videnssamfundet" af Dorte Halberg Jacobsen,Via UC.


Fagbladet Folkeskolens ekstrapris for fornem formidling

Janni Lybech og Dorte Halberg Jacobsen

Priserne

1.prisen: 10.000 kroner, boggavekort på 4000 kr. fra HansReitzels Forlag og vase fra Kähler Design.

2.prisen: 4.000 kroner, boggavekort på 3000 kr. fra AkademiskForlag og vase fra Kähler Design.
 
3.prisen: 2.000 kroner, boggavekort på 3000 kr. fra AkademiskForlag og vase fra Kähler Design.

It-prisen:  10.000 kroner fra forlagene Alinea, ClioOnline, ConDidact og Gyldendal og vase fra Kähler Design.

Fagbladet Folkeskolenspris til den gode formidling: et weekendophold 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er i år anden gang, at vidensportalen Lærerprofession.dk uddeler priser til årets bedste lærer-projekter. Ni lærerstuderende har været nomineret til prisen for den bedste bacheloropgave, og ti lærere, der har skrevet pædagogiske diplomafhandlinger, har tilsvarende været indstillet til diplom-prisen. En priskomité bestående af forskere og praktikere med forstand på skole har efterfølgende udpeget tre projekter i hver kategori som de allerbedste, men ikke før i eftermiddag stod det klart, hvem der ville indtage førstepladserne.

Sally Dorff Hansen fra læreruddannelsen Zahle i København blev den ene. Hun har skrevet et bachelorprojekt om vigtigheden af, at udskolingseleverne ikke læser af pligt, men af lyst.

Det skal være en lyst at læse - også i udskolingen

"I en konsekvent og klar anvendelse af sit teoretiske afsæt formidler hun interessante pointer i et tydeligt sprog, som i den grad giver lyst til læsning", hed det i dommerkomiteens begrundelse for, at netop hun skulle have førsteprisen for bachelorprojekter. Sally Dorffs argumentation for, hvordan skolen og andre institutioner kan fremme lystlæsning og bidrage til elevers generelle læring og dannelse, kaldte komiteen desuden for overbevisende.

Overbevisende fremstod Sally Dorff Hansen da også, da hun til prisoverrækkelse blev bedt om at fortælle den menneskefyldte sal om sit projekts konklusioner og brugbarhed:

"Jo mere man læser desto bedre bliver man til det, så simpelt kan det siges. Jeg har dog skrevet en 40-45 sider om det", sagde hun og fik salen til at grine. Men der var også alvor at spore i den unge pris-modtagers forberedte ord. "Der er fokus på læsning i skolen, ja. Aldrig er læsningen blevet testet mere end den gør nu. Men hvad betyder testene for motivationen for at læse mere? - med lyst kommer man længst, mener jeg. Den frivillige lystbetonede læsning giver adgang til oplevelser og viden som er uvurderlig for eleven også på sigt", sagde hun højt og tydeligt så også undervisningsminister Christine Antorini, der netop havde overrakt hende prisen, kunne høre det. Men ministeren havde nu talt varmt for elevernes motivation i sin tale kort forinden.  

Lyst til at være verdensborger Også Marianne Vincent Ancher kunne modtage Lærerprofession.dk's førstepris. Den fik hun for sit diplomprojekt med titlen "Effektiv tilgang til interkulturel kompetence", der handler om, hvordan skolen bør prioritere en international dimension i undervisningen. Eleverne har allerede lysten, lyder påstanden i projektets indledning. Ved prisoverrækkelsen læste undervisningsministeren op fra komiteens begrundelse:    "Projektet formår at bringe et måske lidt luftigt emne ned på jorden med spændende undersøgelser og diskussioner om interkulturel pædagogisk praksis. Projektet er stærkt anvendelsesorienteret og peger på en væsentlig tematik, som bør give anledning til refleksion blandt lærere og ledere i folkeskolen". Marianne Vincent Ancher indrømmede, da hun fik prisen og ordet, at hendes emne rigtigt nok var lidt luftigt, "men det bliver jo ikke mindre vigtigt af den grund", sagde hun uhøjtideligt og gav i næste åndedrag en kort forelæsning i begrebet interkulturel kompetence. 

Interkulturelle kompetencer skal prioriteres fra 1. klasse

"Bottomline, så handler det om, at eleverne skal have evnen til at sætte sig ind i, hvordan verden ser ud med andre menneskers øjne. Kerneydelsen er viden om, hvordan sociale grupper og identiteter i et transnationalt perspektiv fungerer. Transnationalt betyder på tværs af lande, men også på tværs af de sociale grupper i klassen eller i byen, som eleverne befinder sig i", sagde Marianne Vincent Ancher.

Årets særpris I år havde Lærerprofession.dk også valgt at ville hædre et projekt, der diskuterer lærernes muligheder og udfordringer ved it-støttet undervisning og digitale lærermidler. I princippet kunne prisen være uddelt til både et bachelor- og et diplomprojekt, men priskomiteen mente ikke, at der var nogen af de indstillede opgaver på bachelorniveau, der passede til kriterierne. Det var der derimod i blandt diplom-projekterne.

Dorte Halberg Jacobsen modtog særprisen for projektet "Engelskfaget i videnssamfundet". Når hun ikke skriver diplomprojekt ved professionshøjskolen Via, er hun lærer på Parkvejens Skole i Odder - en kommune hvor man som bekendt har forsynet alle lærere og elever med en ipad.

"I projektets analyse viser hun, at der er mange digitale udfordringer, og at ny teknologi ikke i sig selv giver bedre undervisning. Behovet for at samtænke it- og fagsyn beskrives overbevisende, så sammenhængen mellem it-inddragelse og faglighed kan inspirere andre til revurdering af egen undervisning", lød det fra særprisens dommerkomité bestående af særligt it-kyndige, blandt andet videncenterleder Thomas Illum Hansen og formanden for Danmarks it-vejlederforening John Klesner.

iPad og anden it-støtte forbedrer ikke i sig selv undervisningen

Sidst men ikke mindst  En sidste pris og såkaldt ekstrapris blev uddelt til de to projekter blandt de mange nominerede, der havde gjort noget særligt ud af formidlingen. Som fagbladet Folkeskolens chefredaktør Hanne Birgitte Jørgensen sagde:

"En matematiker skal være dygtig til matematik, mens en matematiklærer skal være dygtig til matematik og til at formidle matematik". "Pædagogisk ilt" var fx et ord, hun havde nydt at læse, sagde hun inden hun udråbte Janni Lybech, der modtog tredjeprisen for bedste bachelorprojekt og Dorte Halberg Jacobsen med it-projektet som de bedste formidlere.

Det 'mærkværdige' kan tænde interessen for litteratur

Også næste år vil lærerprofession.dk uddele priser til de bedste opgaver med hensigten at få de gode opgaver op fra skuffer og ud af harddiske, så de kan inspirere andre studerende og undervisere.

Det er fagbladet Folkeskolens tidligere chefredaktør Thorkild Thejsen, der er ophavsmanden bag og projektleder på lærerprofession.dk.

Stolte dommere er optimistiske på folkeskolens vegne