Ni bachelorprojekter nomineret til pris

En komité af forskere og professionsrepræsentanter har nomineret de ni bachelorprojekter, der i år dyster om at få fagbladet Folkeskolens og professionshøjskolernes priser for årets bedste pædagogiske afhandlinger fra skoleområdet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Priserne uddeles den 15. november ved et arrangement i København, hvor undervisningsminister Christine Antorini taler.

Det er anden gang, uddelingen finder sted, og der gives priser til tre nyuddannede lærere. Udover priserne for de bedste bachelorprojekter bliver der i lighed med sidste år uddelt priser for de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Som noget nyt bliver der også uddelt en særpris for et bachelor- og/eller diplomprojekt, som diskuterer muligheder og udfordringer med at arbejde med it-støttet undervisning og digitale læremidler.

Selvstændige og velskrevne

I priskomiteen sidder blandt andre lektor Lars Emmerik Damgaard Knudsen, Professionshøjskolen Sjælland, som har skrevet ph.d.-afhandling om teori og praksis i læreruddannelsen. Han siger om de ni nominerede projekter:

"Priskomiteens medlemmer kunne hurtigt blive enige om at udvælge de ni opgaver. Det er alle stærke opgaver, som vidner om, at nogle studerende er rigtigt godt kørende og har fået virkelig god vejledning. I forhold til de andre opgaver, som er blevet indstillet, skiller de ni sig ud ved at være selvstændige, velskrevne og på et akademisk niveau, hvor teori, metode og empiri anvendes godt. Nogle af forfatterne er desuden særdeles gode skrivere, som evner at formidle deres stof på en måde, som jeg ville ønske at jeg kunne."

Det er vejledere på professionshøjskolernes læreruddannelser, som indstiller bacheloropgaverne. I år er der kun kommet 40 indstillinger mod næsten det dobbelte sidste år.

"Det er svært at sige præcist, hvad årsagen er, men også blandt de indstillede bacheloropgaver er der en del, hvor det ser ud, som om der mangler vejledning i, hvordan man stiller sådan en opgave op. En hel det af de opgaver, som ikke er blevet nomineret, er desuden meget snævre fagligt set, og forholder sig ikke til, hvad det ellers vil sige at være lærer.

Produktorienterede opgaver

En national faggruppe er i øjeblikket ved at udarbejde retningslinjer for bacheloropgaven på den nye læreruddannelse. Lars Emmerik Damgaard Knudsen, der er medlem af faggruppen, venter, at resultatet bliver mere produkt- eller konceptorienterede opgaver.

"Allerede i år har vi set en enkelt meget spændende produktorienteret bacheloropgave. Hvis de fremtidige bliver af samme type, får vi en meget bredere vifte, der innovativt og kreativt sætter fokus på andre sider af lærerjobbet end at stå bag et kateder", siger Lars Emmerik Damgaard Knudsen.

 

De nominerede:

  • Janni Lybech fra  Læreruddannelsen i Silkeborg ved Professionshøjskolen Via  med "Litteraturundervisning i det senmoderne samfund".
  • Kirstine Solvang Døssing fra Læreruddannelsen i Silkeborg ved Professionshøjskolen Via med "Giv drengene lyst til at investere i læsning".
  • Helle Rosenkvist Volsgaard fra Læreruddannelsen i Haderslev ved Professionshøjskolen Syddanmark med "Inquiry Based Learning i matematikundervisningen".  Om den problem- og undersøgelsesbaserede IBL- metode.
  • Sanne Ravn Lorenzen fra Læreruddannelsen i Esbjerg ved Professionshøjskolen Syddanmark med bachelorprojektet "Dramatiseringer i engelskundervisningen".
  • Sally Dorff Hansen fra Læreruddannelsen Zahle ved Professionshøjskolen UCC med "Lyst til læsning" om læsning i udskolingen.
  • Nanna Kampp Villumsen, Læreruddannelsen Zahle ved professionshøjskolen UCC med bachelorprojektet "De praktisk-musiske muligheder for udviklingen af fonetiske kompetencer i fransk."
  • Tenna Thorsteinson fra Læreruddannelsen Zahle ved Professionshøjskolen UCC med "Skole-hjem samarbejde med etniske minoritetsforældre" i faget Dansk som andetsprog.
  • Mette Skovsgaard Sørensen i faget Billedkunst på Læreruddannelsen i Aalborg ved professionshøjskolen UCN med "Kunstmuseum, dialog, krop og billede i billedkunstundervisningen".
  • Mariane Petersen, Læreruddannelsen i Skive ved Professionshøjskolen VIA med "Feedback skal udløse tænkning".