Jeppe Brødsgaard fra Absalons Skole i Roskilde i gang med at bygge en bro sammen med de andre sciencetalenter fra 7. klasser

Sciencetalenter skal inspirere klassekammerater

Omkring 60 elever fra 7. klasse er udvalgt til at deltage i naturfagscamps i Sorø hos ScienceTalenterne. Der er tale om et treårigt projekt, og det er meningen, at de udvalgte elever skal inspirere deres klassekammerater indenfor naturfag og matematik.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Broer var emnet, da eleverne mødtes første gang her i efteråret. En camp varer fire dage, hvor eleverne bor på det hotel, der er tilknyttet Mærsk Mc-Kinney Møller Videncenter ved Sorø Akademi. Første dag havde de besøg af en ingeniør, der fortalte om brobygning og materialevalg. Eleverne var også ude for at se på broer og deres vinkler på Sydsjælland, ligesom de selv arbejdede med geometri og byggede bromodeller.

Fire elever fra 7. klasse på Absalons Skole i Roskilde er valgt ud til Masterclass-junior, hvor planen er at give de særligt interesserede elever nye udfordringer.

"Vi har valgt dem ud fra, at de skal være dygtige til science. Deres matematik- og naturfagslærere har valgt dem ud fra deres interesser, og hvad vi ser i hverdagen. Vi har for eksempel set på deres fritidsinteresser. Hvis de bruger meget tid på en bestemt fritidsinteresse, kan det blive for meget", fortæller souschef Brian Venneberg fra Absalons Skole.

Fire elever vælges også næste år "Eleverne skal også være glade for at gå i skole. Vi har ikke testet dem, men vi har spurgt dem, vi har valgt ud, og de har alle sagt ja til at være med. Bagefter har nogle stykker henvendt sig, fordi de også er interesserede, men vi har kun fire pladser i 7. klasse".

Det er et spørgsmål om økonomi, fortæller souschefen. Deltagelsen koster et par tusinde kroner per elev per år. Egentlig ønskede skolen at have et par talentvejledere, der fulgte eleverne, men i første omgang har de ikke fundet pengene til det. Der skal jo stadig være penge til specialundervisning for de elever, der har brug for dét, som souschefen understreger.

Arktisk ekspedition på Sorø Sø

Elevernes lærer i naturfag følger forløbet. Næste år bliver der udvalgt fire elever mere fra 7. klasse og deres lærer vil så også indgå. Lærerne deltager i Sciencetalenternes camps for lærere. Brian Venneberg fremhæver, at lærerne får viden og bliver inspireret til deres undervisning.

Status i naturfagsinteresse Meningen med talentplejen er blandt andet, at eleverne skal inspirere deres klassekammerater.

"Arbejdet på campen i Sorø er bygget op på Fælles Mål, så lærerne ved, hvor de fire elever kan bidrage med deres viden i klassen. Det betyder, at det kan løfte kvaliteten i undervisningen for hele klassen", siger Brian Venneberg.

Han fremhæver, at det tidligere mest har været den elev, der er dygtig til fodbold, der har status blandt kammeraterne, men at det nu er blevet tilladt at sige, at man kan lide naturfag, og at man har lyst til at arbejde mere med det. Også uden at man skal være nørd. Brian Venneberg var i Sorø for at opleve eleverne i aktion under campen. "De bliver hurtigt en klasse, selv om de kommer fra forskellige skoler og ikke kender hinanden på forhånd. De ligner en normalklasse med alle typer af elever repræsenteret. Og så arbejdede de til klokken 21 den ene aften".

Hr. Møller indtager Sorø-mødet

I løbet af de tre år i udskolingen vil de udvalgte elever deltage i syv camps i Sorø - tre i 7. klasse, tre i 8. klasse og én i 9. klasse. Samtidig bliver eleverne og deres lærere del af Sciencetalenternes grundsko-lenetværk, hvor deltagerne løbende kan tale sammen.