Bjørn Hansen efterlyser, at kommunerne opretter kompetencecentre på skolerne, som kan rådgive lærerne om inklusion.

DLF: Kommuner skal tænke inklusion langsigtet

Bjørn Hansen, formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i DLF, vurderer, at kommunerne skal foretage langsigtede investeringer, før man for alvor får resultater ud af inklusionsarbejdet. I en ny undersøgelse dumper en lang række af lærerkredsene kommunernes aktuelle inklusionsindsats.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kun 14 procent af 71 adspurgte lærerkredse er tilfredse med kommunernes indsats på inklusionsområdet. De 71 lærerkredse dækker 91 ud af de 98 kommuner. Ifølge Bjørn Hansen, formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i Danmarks Lærerforening, skyldes en stor del af utilfredsheden, at kredsene ikke føler sig tilstrækkeligt inddraget i de handlingsplaner, der bliver lavet for inklusionsarbejdet. Desuden efterlyser han at lærerne får flere sparringspartnere med speciale i inklusion.

Lærere dumper kommunernes inklusionsindsats

"Ud over at lave en handlingsplan sammen med kredsene, så skal kommunerne tænke i at uddanne nogle resursepersoner som kan støtte lærerne i de situationer, som opstår i klasserne. Kommunerne skal tænke i, hvordan de får etableret kompetencecentre på skolen med tale-hørelærere, AKT-lærere og psykologer, som kan rådgive lærerne, når de skal inkludere eleverne," siger han. Kommuner mangler det langsigtede blik Bjørn Hansen påpeger, at inklusionen ikke må blive en kommunal her-og-nu-løsning, men at der i stedet skal tænkes langsigtet, hvis inklusion skal blive en succes på skolerne.

Lærerformand: Her lytter kommunen til os

"På den lange bane er det nødvendigt med en investering på det her område, før man kan se et resultat af det. Der skal kigges på, hvilke uddannelser og kompetencer, lærerne i indskolingen skal have for, at de kan inkludere eleverne. Kommunerne mangler det langsigtede blik på, hvordan man kan forebygge og undgå at elever i større eller mindre grad udskilles til specialtilbuddene", siger han. Ifølge ny lovgivning skal de elever, som modtager specialundervisning i under 12 lektioner om ugen, inkluderes i den almene undervisning. Inklusionen vil frigøre et stort beløb for kommunerne, som indtil nu har været brugt på specialundervisning. Bjørn Hansen efterlyser helt konkret en klar udmelding fra kommunerne på, at de midler skal bruges på at sikre, at inklusionsarbejdet kommer til at fungere optimalt. "Ikke kun de elever, der bliver inkluderet, men også de elever som sad i klassen i forvejen, skal mærke, at undervisningen bliver bedre på baggrund af inklusionen," understreger han.